måndag 3 november 2014

Att engagera sig partipolitiskt

Det här med att vara politiskt engagerade i ett parti är viktigt, roligt, tufft och svårt. Svårt när man så ofta måste kompromissa, svårt när man kommer in i ett system som man vill förändra men samtidigt till viss del måste anpassa sig till. Viktigt och roligt när man faktiskt ser att man kan göra skillnad. Roligt när man får lära sig nya saker och samarbeta med människor. Tufft när man vill att saker ska kunna gå snabbt, men de politiska processerna är långsamma. Svårt när man blir i minoritet och tycker att de fattas fel beslut.

Vi har val om ett år på Åland. Vi behöver fler aktiva partipolitiker och framförallt kvinnor som vill engagera sig i partierna.
 
Att jag för runt 20 år sedan valde att gå in i Ålands Socialdemokrater handlade mycket om att jag inte kan stå bredvid och se på när naturen, djuren och människor far illa pga av maktmissbruk eller "låt gå politik". Jag kände att jag måste engagera mig för framtiden och det är genom de politiska partierna man kan få mer direkt makt och mer direkt kan göra skillnad. Genom ett parti kan jag vara med och påverka i stort och i smått, lokalt och internationellt. Sen behöver vi alla intresseorganisationer där vi kan engagerar oss och lära oss om olika områden och kan driva på för en fråga eller område. Vi behöver fackföreningar, vi behöver miljöorganisationer, ja vi behöver alla organisationer som för folk samman för olika frågor. I dem kan folk över partigränserna mötas och tillsammans med dem som inte valt parti, driva viktiga frågor. Men vi behöver också partierna som jobbar med helhetsgreppet utifrån en gemensam värdegrund. 

En baksida i politiken är att de tyvärr alldeles för ofta är att egen intressen, taktik, småsinthet och inkompetens som inverkar på beslut och representation. Men människor är människor och där makt finns krävs ett ständigt motarbetande av denna baksida. De kan man göra genom att jobba med arbetsklimat och ha bra strukturer, men det kräver att alla partier och engagerade, aktivt jobbar för det och inte låter maktlystnad, vänskapskorruption och andra odemokratiska metoder få plats. 

Ibland kan man tycka att det i vardagspolitiken inte är så stor skillnad på de olika partierna, de är ju både bra och dåligt. I vissa frågor kommer man ju till samma beslut utan att kompromissa, i andra måste man kompromissa. Dåligt blir det om de blir för otydligt vilka skillnader de finns mellan partierna. 

Jag valt att gå med i ett parti som sätter jämlikhet och solidaritet i fokus. Att födas i en familj som har resurser, att födas i ett land som har resurser och demokrati, det är bara förunnat en liten grupp, därför ser jag det som den viktigaste grunden i mitt engagemang. 

Det som sker i samhället är resultatet av politik, både förbättringar och försämringar, men som politiker behöver man bottna i vad man vill och vad man tycker är viktigt i stort, ha en ideologisk bas, parallellt med att man lyssnar och tar in kunskap. Därför tycker jag att Obundna blir ett svårt val, även om jag ser att de blir lite av en plantskola för politiker som inte genast vill ta ställning. De borgliga partierna; Centern, Liberalerna och Moderaterna faller för mig också bort av ideologiska själv. Likaså Ålands framtid. Det finns en socialliberal tradition som ligger rätt nära socialdemokratin ideologiskt men socialdemokratins starka betoning på solidaritet är viktig för mig.

Den socialdemokratiska ideologin är en motkraft till den väldigt individualistisk tidsandan, vi lever i. Socialdemokratin är tydlig med att det är genom engagemang för helheten, solidaritet med dem som har sämre förutsättningar och genom att gå samman och på olika sätt engagera sig som man kan göra världen bättre, för oss själva och för andra.

Tre viktiga ledord för framgång är engagemang, drömmar, optimism, något som ett parti både måste jobba med inåt och utåt, vilket jag tycker att vi gör i Socialdemokraterna. Vi har ofta väldigt kul och jobbar hela tiden med att alla ska får utrymme att engagera sig och lära sig nya saker.

För dig som funderar på att engagera dig politiskt, läs programmen från de olika partierna, intervjua engagerade om hur partiet fungerar och diskutera villkor för ditt engagemang. Vad vill du bidra med? Hur vill du vara delaktig? Hur kan du engagera dig för din hjärtefrågor?
Vill du engagaera dig i Socialdemokraterna tveka inte att ta kontakt eller ge mig en hint så tar någon kontakt med dig för vidare samtal.

I helgen har Ålands Socialdemokrater kongress och jobbar med sitt partiprogram det blir intressanta och viktiga diskussioner och blir tydligare för oss själva och andra när programmet antagits.

Inga kommentarer: