söndag 23 november 2014

ÅHS julfest

Igår hölls den årliga julfesten på ÅHS, stämningen var god trots de tuffa läget med strejken.
Flera Tehyiter valde att gå, vilket var bra. Konflikten är inte personlig och vi måste alla hjälpas åt att på ett respektfullt sätt hantera situationen både nu och när förlikning nåtts. Konflikten har sin grund i något som vi alla är eniga om ”Lika lön för likvärdigt arbete”, sen har vi olika åsikter om vägen det. Var man än står i detta, så hanteras konflikten från bägge parter helt enligt de spelregler vi satt upp i samhället och alla hoppas på förlikning så fort som möjligt.

ÅHS julfest är ett tillfälle där en stor del av personalen träffas och jag valde redan förra året att be om att få säga några ord. Här kommer mitt  tal på julfesten:
Jag skulle stått här tillsammans med vår direktör Katarina Dahlman, men förra året var det en blindtarm och i år en hemsk förkylning som gjort att ho övergav mig. Men hon hälsar så mycket till er alla och jag är glad över att vi har en så engagerad direktör om än hon verkar lite svag för julfester.

I drygt 1 ½ år har jag haft förmånen att vara ordförande för ÅHS, de är ett mycket stort ansvar.
Det är svårt då man ständigt ser utvecklingsmöjligheter och förändringar som behöver göras. Många förändringar är svåra att göra för att det är system som man ingår i eller har byggt upp under många år.
Det är roligt för att ÅHS är en verksamhet som man på många sätt kan vara stolt och glad över. Stolt över för att vi haft politiker som ekonomiskt prioriterat verksamheten, stolt över att ni i organisationen gör ett så himla bra jobb.

Mitt mål är att ÅHS och Åland ska vara känt bland åläningar men också i omvärlden som ett sjukhus som sätter patienten i centrum och har ett högt kvalificerat bemötande och en god omsorg. 
Där är vi redan långt på väg, jag ser och hör det, jag hör läkare och annan personal som väljer att jobba på Åland just utifrån att vi sätter patienten i centrum. Jag får mycket beröm från patienter för ert arbete.

Men de finns alltid förbättringar att göra de måste vi tillsammans jobba med från alla de olika positioner vi har. Lyft på saker som inte fungerar, är omotiverade eller är orationella. Dela med dig av dina förbättringsförslag, faller de inte i god jord i först instans tveka inte att gå vidare, I en så här stor och hierarkisk organisation som ÅHS är behöver vi både de formella strukturerna men också direkta kanaler till ledning och styrelse. Sitt inte och gnäll och pys, ta kontakt. 
Allt kan förstås inte ordnas, allt kan inte ordnas direkt en del saker tar alldeles för lång tid men de är alltid värt att jobba för förbättringar. Det är vårat gemensamma ansvar.

Men nu är det den årliga julfesten och Centralköket har gjort ett fantastiskt jobb liksom i vardagen är de på festen allas ansvar att se till att ha kul. Rubriken för festen är Har julskinkan rymt? De tål ju att fundera på, det verkar den ju har gjort idag, men dyker väl upp lite här och där den närmaste tiden kan man ana.

Med det vill jag tacka er för att jag fått säga några ord och snart kan vi alla dansa loss. 


Tack för att ni finns och ha en riktigt trevlig kväll.

Inga kommentarer: