måndag 16 december 2013

Straffavgift för sen avbokning inte rätt väg

I tidningarna har vi läst om att nu ska man ta tag i problemet med att folk inte avbokar platser på skärgårdsfärjorna.
Man ska nu straffa alla som inte avbokar 24 timmar innan. Jag trodde det först var ett missförstånd men har nu av chefen för bokningen fått de bekräftat, de ska gälla för alla!

För de första anser jag att man istället för att straffa, ska bygga ett användarvänligt modern bokningssystem som bygger på att man lätt kan skicka ett mess eller mail till bokningssystemet som direkt ändrar och att man kan göra det fram till att färjan börjar lastas. Sådan teknik finns idag. Om det efter en sådan åtgärd vid en utvärdering fortsättningsvis är problem med att folk inte avbokar så får man överväga straffåtgärder.
Att börja med straff innan man har ett modernt välfungerande bokninssystem är helt fel väg att gå.

Blir det ett så här osmidigt system för att kunna komma fram och tillbaka hemifrån, för det är det är de de handlar om för oss som bor i skärgården, begränsar det livsutrymmet stort och det blir svårt för många att leva och verka här, vi måste kunna resa flexibelt.
Ett boknings och ett avbokningssytem måste vara mycket användarvänligt. Gör man det sådant så är möjligheten att få det att fungera bättre helt annan, än dagens system.

Dagens teknik gör det möjligt. Redan får över 5 år sedan byggde SKUNK tillsammans med ÅBO akademi tekniska fakulteten ett liftservicesystem (som sen aldrig kom till användning, men det är en annan sorglig historia). De byggde redan då (för 5 år sedan) på att man via webb och mobil kunde boka och samordna transporter. SKUNK ungdomarn beställde vad de vill ha och teknikerna byggde.
  
För att ett avbokningssystem ska fungera för oss som bor och verkar i skärgården måste en bokad resa kunna ändras precis innan avresan, så att man kan ta t ex nästa färja. Det kan handla om en så enkel sak som att ett möte drar ut på tiden och att man därför inte hinner eller tvärtom, man kommer till stan och de har ställt in de man skulle delta i och man kan åka hem tidigare. Eller något händer hemma och man hinner  inte åka med den bokade färjan. De kan heller inte som idag bygga på att man ska veta när det kan finnas folk på bryggan på färjan som svarar i telefon.

Om man på trafikavdelningen har svårt att överblicka vilka variabler ett boknings- och avbokningssystem måste ha för att de ska fungera för olika målgrupper och inte minst för de bosatta med årskort, begära hjälp från skärgårdskommunerna och öppna för att också företagare, ungdomar och intresserade kan bidra. Det sistnämnda kan t ex göras via Facebook och gör lite omvärldsanalys genom att titta på andra system. Bara en sådan funktion som en reseplanerar som man idag har på SL där man kan skriva in att man vill åka från Norrtälje i norr, till Södertälje i söder och få resvägstips på olika kombinationer med buss, tåg och tunnelbana. Idag ska man ju veta hur hela systemet fungerar för att kunna boka och även en sådan som jag har missat den lilla noten om att bussen bara går vissa dagar eller färjan bara går jämna veckor… Utöver en reseplanerar måste ett bra bokningssystem kunna tas fram, jag har under åren träffat en hel del IT människor som säger att tekniken idag inte är problemet för att bygga ett välfungerande system.

Ändra genast beslutet om straffavgfiter och bygg ett modernt system för bokning först.

1 kommentar:

Mia Hanström sa...

Fick ett svar på mitt mail till bokningschefen, som inte alls verkar förstå hur det är att bio skärgården och vara en aktiv människa.
Mitt svar:
Ärligt talat jag förstår att man kan se det som du ser det, men jag tror att du måste försöka sätta dig in i hur det är att bo här med alla de begränsningar som redan finns. När skärgårdsbor inte avbokar beror de sällan på slarv eller minnet, utan att de faktiskt inte går eller att man försökt men misslyckats.
Kanske ni förstår bättre om jag beskriver mitt resande senaste 10 dagarna och alla de, men som skulle kunna gjort att jag plötsligen hade stora "straffavgfiter" pga av att jag inte kunnat avboka 24 timmar innan.

Veckan är extrem även med min mått mätt, men för att försöka förklara hur livet kan se ut för oss som bor här, vi gör inte bara små utflykter till fasta Åland och shoppar, vi har en massa åtaganden och annat som gör att vi reser och måste ha ett flexibelt system

5/12 Kumlinge - Osnäs till Tammerfors, här var inte risken stor att missa, såvida ingen av oss blivit sjuka och kanske bara t ex bestämt oss 8 timmer innan att inte fara
6/12 Tammerfors till Osnäs - Kumlinge, här hade stormen eller väglaget kunnat förorsaka att vi missade både färjan från Osnäs och från Torsholma.
6/12 från Kumlinge - Hummelvik, en normal resa, men även här kunde jag insjuknat eller fått annat förhinder som gjorde att jag fick inhibera min resa till den fest jag skulle på
7/12 Hummelvik- - Osnäs till Helsingfors, kunde ha missat färjan pga av dålig tidsberäkning och dåligt väglag.
8/2 Helsingfors Osnäs - Kumlinge, kunde ha missat färjan pga av dålig tidsberäkning och dåligt väglag eller ändrade planer pga av att mötena i H-fors drog ut på tiden.
12/12 Kumlinge - Hummelvik från Kumlinge - Hummelvik, en normal resa, men även här kunde jag insjuknat eller fått annat förhinder som gjorde att jag fick inhibera min resa till de jobbmöten som var planerade.
13/12 Långnäs - Kumlinge, mötet på ÅHS kunde ha dragit ut på tiden så att jag fått chansa på att åka 18.15 från Hummelvik istället.
14/12 Kumlinge - Hummelvik - Svinö, kunde ha blivit inhiberad pga av sjukdom.
15/12 Överö - Långnäs- Hummelvik - Kumlinge, resan från Hummelvik kunde blivit inhiberad för att vi inte fick plats på Södra linjens tur som ju inte är bokningsbar.
15/12 Kumlinge Hummelvik, t/r hästen till läkare, kunde ha dragit ut på tiden eller så vägar hästen att gå in i släpet och vi missade den ena eller den andra turen.