söndag 22 december 2013

Bilder påverkar hela tiden, att stärka sin kritiska blick

"Vi måste lära unga tjejer att vara mer kritiska mot medierna och mindre kritiska mot sig själva. Varje sådant projekt måste börja i att ta tillbaka kvinnokroppen. Från alla som vill stycka upp den, dela upp den och betygsätta den. De har ingen rätt till det. Se, där har vi alla något ”att ta i”. Skriver en av min favorit debattörer Katrine Kielos i en krönika i Aftonbladet i november. Sen måste vi prata med unga killar om självkänsla, relationer och genus tänker jag. 
Någon som inspirerar mig är Genusfotografens blogg. Skarpa inlägg som hjälper en att hålla ögonen öppna och reflektera. Nyligen reflekterar hen över SVT programmet "Alla är vi fotografer" som jag tyckte var ett så kul grepp, men som gav en hel del trista vibbar, ju längre det gick. I hens bloggtext får jag inspiration att tänka vidare och få del av olika proffs som sätter ord på en del av de jag funderat på. Se t ex hens och Hanna Hannes Hårdgranskning av Nöjesguiden den ger en mycket att tänka på bilder vi matas med hela tiden och som påverkar oss medvetet eller omedvetet. 

Inga kommentarer: