söndag 8 december 2013

Julfest på ÅHS och tal

Ikväll var jag på ÅHS julfest och  hade lovat att hålla ett tal, vilket jag gjorde, sen nedan. Det var en fin fest med god mat, roligt program och jag hade trevligt sällskap. Barn- och ungdomskliniken hade gjort en fint arrangemang och tom tränat in en egen dansuppvisning.


Tack till barn och ungdomskliniken för ett fint festarrangemang.

Glad att få vara här. Jag ska samtidigt passa på att hälsa från vår direktör Katarina Dahlman som nyttjade ÅHS tjänster att vi båda är stolta och glada över det arbete ni gör och att hon snart är tillbaks i tjänst för att ta nya tag.

 Jag har sedan i april tagit på ett viktigt, intressant och utmanande uppdrag. Under den här tiden kan jag se att vi har en fantastik och unik sjukvård med massor av engagerade personal på alla nivåer. Jag kan konstatera att vi har en intresserad och engagerad styrelse som vill utveckling för medborgarnas bästa, även om vi ibland har olika åsikter om hur. Det är viktigt att det finns utrymme för olika åsikter både bland personalen och i ledningen, samtidigt är det viktigt att jobba åt samma håll och vara respektfull.

Vi har idag en lyssnande ledning och i ett så här stort sjukhus finns det saker som inte fungerar bra, det kan vara små saker eller saker som sitter i strukturen, jag vill uppmana er alla att höra av er eller ta tag i sådant som ni inte tycker fungerar så att det finns möjlighet att göra något åt det. Även sådant som ni tycker att ni tjatat om flera gånger tidigare. En hierarkisk organisation som ett sjukhus har sina styrkor och svagheter och visst ska man vara lojal men tveka inte att också ni anställda gå till ledningen eller oss folkvalda om ni anser att saker inte fungerar som de ska. Ha alltid patienter, klienter och medborgarna i fokus. Knyt inte handen i ficka eller pys och skitsnacka, agera, vi måste alla jobba för att ha de bästa sjukhuset i världen utifrån våra småskalig förutsättningar.

Vi står inför en massa utmaningar där vi tillsammans kommer att behöva hitta vägar, folk lever längre, hinner bli sjukare, vi har fler metoder att hjälpa folk, dyrare mediciner och maskiner samt behöver mer folk som kan hjälpa alla som behöver hjälp. Samtidigt som ekonomin har sina begräsningar.

Jag är övertygad om att sätter vi medborgarnas bästa i centrum och hjälps åt i alla våra olika roller kommer vi att finna vägar att hantera framtidens utmaningar på bra sätt.

I onsdags dog en viktig förebild för mig Nelson Mandela, han påminner oss om att vi inte ensamma kan förändra världen men vi kan alla bidra till förbättringar för våra medmänniskor med de vill jag önska er en riktigt God jul, ett Gott Nytt år och ha en riktigt rolig och fin fest.

Inga kommentarer: