Infrastrukturministern fortsätter att slå sönder en
fungerande organisation genom privatisering och Landskapsregeringen som är hårt
ekonomiskt pressad bifaller och Niklas Lampi hurrar. Idag finns erfarenheter
och forskning från Sverige och flera europeiska länder där man under 20 år på
olika områden har privatiserat delar av den skattefinansierade välfärdssektorn.
De centrala argumenten har varit att det ska ge ett mer
varierat utbud och därmed öka valfriheten för medborgarna samtidigt som konkurrensen
mellan företagen ska leda till att kostnaderna pressas ned. Kvaliteten ska
samtidigt öka genom att dåliga företag slås ut. Det ska alltså bli bättre och
billigare. En idé om att privat sektor i sig är mer effektiv än offentlig
sektor är också stark.
För mig handlar effektivitet om en ledningsfråga och hur man
behandlar de resurser man har i form av material och personal, det har inget
med driftsform eller vinstintressen att göra.
Idag finns både svensk och internationell forskning kring
effekterna av privatisering och man kan se tydliga mönster, vilket man inte kunde
på 80-talet när andra länder startade. Låt Åland slippa att göra samma misstag
10 - 20 år senare. Forskning som jag tagit del av visar att: Det går inte att belägga
några systematiska kostnads- och kvalitetsskillnader mellan offentlig och
privat drift. Andra faktorer än själva driftsformen är avgörande. När
offentliga monopol inom produktionen av välfärdstjänster bryts upp genom att
privata företag släpps in, kan kostnaderna initialt minska, men effekterna
klingar av efter en tid. Höga krav på beställarkompetens och uppföljning och
kontroll krävs om privatisering ska fungera, vilket i sig medför
tilläggskostnader. Det leder till att verksamheten i sig blir billigare, men de
kringkostnader som uppstår gör att totalkostnaden är densamma eller ökar.
Jag vädjar till Landskapsregeringen ta del av aktuell
forskning innan ni slår sönder mer av skärgårdstrafiken eller annan verksamhet.
Arbeta med ledningen och se personal som resurser inte motståndare. Den
nordiska modellen med en stark offentlig sektor, stimulerar, engagemang,
uppfinningsrikedom, kreativitet och entreprenörskap. Privatisering är inte den
enkla lösningen på de utmaningar vårt samhälle har.
Några källor att fördjupa sig i:
Privatiseringens effekter - Forskningsöversikt, januari 2013
Privatiseringens effekter - Forskningsöversikt, januari 2013
The Privatization Decision – Public Means, Private Ends/Den svåra konsten att
privatisera, SNS förlag.
Konkurrensens konsekvenser – vad händer med svensk välfärd? SNS förlag.
Effects of contracting out public sector tasks – A research-based review of Danish and international studies from 2000-2010. forskningsinstitut, KORA.
Liberalisering, regler och marknader (SOU 2005:4).
Kommunal eller enskild regi, spelar det någon roll? Socialstyrelsen
Konkurrensens konsekvenser – vad händer med svensk välfärd? SNS förlag.
Effects of contracting out public sector tasks – A research-based review of Danish and international studies from 2000-2010. forskningsinstitut, KORA.
Liberalisering, regler och marknader (SOU 2005:4).
Kommunal eller enskild regi, spelar det någon roll? Socialstyrelsen
1 kommentar:
Vad det gäller trafiken har det varit några intressant artiklar i Åbo underättelse och Huvudstadsbladet, där det blir tydligt att att det är för svag konkurrens i Finland, det finns ingen marknad. Varför tro att Åland som är mycket mindre och i samma område skulle lyckas bättre? Det som händer där är att priserna pressas ner, vilket leder till att gamla fartyg trafikerar och få investeringar görs. Ministern där till skillnad från vår vill inte hyra ut statligt tonnage för då blir fokus på att minska lönerna och risk för lönedumpning.
Skicka en kommentar