Infrastrukturministern avgav ett svar på min insändare om privatiseringen.
Det var ganska innehållslöst och visar på att vi ser på frågan helt olika. Upplevde också att jag som socialdemokrat inte skulle kritiseras hennes och landskapsregeringens beslut, då socialdemokraterna sitter i regeringen. Lite konstigt kan jag tycka då det i vårt parti som i hennes finns stort utrymme att ha egna åsikter och att privatisera inte är något som socialdemokraterna driver.
Min insändare:
Det handlar inte om
att våga, Åland skulle vinna långsiktigt på en annan lösning än privatisering
av skärgårdstrafiken, svar på infrastrukturministerns insändare
Centern har med något avbrott suttit på trafikministerposten
och därmed förvaltat frågan i många år utan att göra några större
moderniseringar. Till infrastrukturministerns fördel kan man säga att hon vill
ha förändring och har tagit tag i frågan, vilket är något som borde gjorts för
många år sedan. Men om det är mod att genomföra kortsiktiga besparingsreformer
som på andra ställen redan visat sig att inte fungera, så synliggör det nog
bara att vi har helt olika uppfattning vad som är ändamålsenligt i längden. Det
kanske är sant att man in nuläget kunnat spara 20 % gällande på Doppingen, hur
man räknat ut det och vad man tagit med vad det gäller kostnader för den
organisation som krävs runt omkring vet inte jag. Att det finns omgivande
kostnader förutom den rena driften visar flera undersökningar från andra
länder. Det jag menar är att tittar man på den forskning som nu finns
tillgänglig så visar det sig att det endast är kortsiktiga besparingar som blir
följden av privatisering. Tittar man på detta skärgårdstrafiken specifikt, kan
man dessutom se att i Finland konstaterar samtliga aktörer att marknaden är
obefintlig. Utgångspunkten för en privatisering av den offentliga sektorn är
att det finns en fungerande marknad som kan bjuda på verksamheten. I Finland
konstaterar man att privatiseringen inte fungerat som det var tänkt och det
kortsiktiga marknadstänkandet har drabbat både skärgårdsborna och de seriösa
aktörerna hårt.
Det jag menar är att Åland skulle vinna på en annan lösning. Att man inom skärgårdstrafiken skapar en ny organisationsstruktur som uppmuntrar ansvar, engagemang i alla led från ledning till mässen på varje färja. Det skulle gälla budget, drift och service. Jag vet att det finns en vilja hos en hel del personal till detta och det finns modeller och erfarenheter i näringslivet, så man behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Min stora oro är att det som händer nu är att man slår sönder en struktur och dränerar personal på engagemang och energi, istället för att organisera om och använda de resurser man idag har.
Det jag menar är att Åland skulle vinna på en annan lösning. Att man inom skärgårdstrafiken skapar en ny organisationsstruktur som uppmuntrar ansvar, engagemang i alla led från ledning till mässen på varje färja. Det skulle gälla budget, drift och service. Jag vet att det finns en vilja hos en hel del personal till detta och det finns modeller och erfarenheter i näringslivet, så man behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Min stora oro är att det som händer nu är att man slår sönder en struktur och dränerar personal på engagemang och energi, istället för att organisera om och använda de resurser man idag har.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar