måndag 13 februari 2012

Har hållit på att fila på en insändare om skärgårdstrafiken och dess kostnader, men när jag läste Niklas Lampis ledare i helgen blev jag så upprörd så jag måste skriva en insändare om det. Fick iväg den nu på morgonen. Det är ju alltid lite läskigt att kritisera media, dom har sådan makt att dumförklara en, men jag tycker att det är bättre att skriva av sig om orättvisor, än att gå hemma och pottra och vara irriterade och förbannad. Det demokratisak samhället bygger ju på att olika åsikter ska mötas, så jag stärker mig med det.

Här kommer insändaren
"Det börjar luta åt trakasserier av en yrkeskår
Niklas Lampi skriver i sin ledare 10 februari “Inom trafikavdelningen har facket gått i taket för att arbetsgivarna inte längre godtar övertider och löner som trotsar allt sunt förnuft.”
Det är anmärkningsvärt att Niklas Lampi inte tycks ha grundläggande kunskap om hur samhället fungerar. Att om och om igen påstå och insinuera att personalen på färjorna har lurat till sig förmåner och att trafikavdelningen och infrastrukturminister Veronika Thörnroos nu gör rätt, som onyanserat hänger ut en personalgrupp är att gå över anständighetens gräns. Att sedan ministern och ledningen istället för att klargöra läget, samtala och diskutera väljer att köra konfrontations linjen är också beklagligt och kommer högst troligt bara kosta mer i längden. Jag tycker att detta börjar luta åt trakasserier av en yrkeskår. Det system som byggts upp med övertider och lönesättning är något som under årens lopp har förhandlats fram, där kanske Landskapet varit den största vinnaren. Läsningen med övertider har varit en billigare väg för arbetsgivaren som annars behövt anställa fler till en dyrare kostnad. Enskilda sjömän har förstås också haft ekonomiska fördelar av det, men det har följt ett system som man kommit överens om. Idag har den gemensamma överenskommelsen om övertidsskridande brutits, vilket högst troligen i längden kommer att kosta Landskapet mer och sjömännen får mer normala arbetstider.
Risken för oss som bor i skärgården är förstås mindre trafik, men det är ju inte sjömännens ansvar. Det ska heller inte vara på bekostnad av att samhällets grundläggande spelregler med lagar, avtal, anställdas rättigheter och skydd inte beaktas."

För den som undrar, jag har varken nära vänner eller släktingar som jobbar inom skärgårdstrafiken, jag bara tycker att man om och om igen i media och från Landskapet går över anständighetens gräns. 

Jag skulle önska att media valde att komplicera och välja att beskriva saker från fler håll, istället för att köra på med enkla lättköpta poäng. En artikel som speglar hur trafikavdelningen ser på sin roll om arbetsgivare, en artikel som problematiserar den svåra balansgången med politiker som vill vara handlingskraftiga och ha snabba resultat samtidigt som demokratiska beslut och långsiktighet tar tid, en artikel om vad skärgårdstrafik kostar om man jämför med andra ställen, en artikel om varför facket gått med på den höga övertiden, en artikel om varför Lanskapet gått med på densamma, ja det finns hur många intressanta vinklingar som helst. 

Inga kommentarer: