lördag 17 december 2011

En hektisk och rolig vecka!

Nu har redan en vecka gått sedan förra inlägget, men tempot har fortsatt varit högt på måndagen samlades 70 personer i biblioteket i Mariehamn på temat Jag vill göra skillnad! om
Jag vill göra skillnad! hur kan vi i vår vardag bemöta hatläror, främlingsrädsla och rasism det var ett samarbeta mellan ABF-Åland, Emmaus, Mångkulturella föreningen och Rädda Barnen.
Att göra saker i samarbete är verkligen viktigt att de kom så många berodde i hög grad på det men också på att temat är angeläget.
Under rubriken "Jag menade ju inge illa…" inledde Sara Ek.
Hon avslutade med några konkreta råd hur vi kan göra skillnad.
  • Våga tala öppet med andra om rasism och främlingsfientlighet.
  • Om du möter rasistiska åsikter, fråga varför en person känner på ett visst sätt, försök förstå, diskutera och var nyfiken.
  • Bemöt och berätta hur du tror att det ligger till och varför.
  • Agera om du eller någon annan blir utsatt.
  • Prata och utbilda barn och ungdomar.
På onsdagen var jag i Stockholm och hade grupp handledning för personalen i parkleken i Jordbro. Ett gäng som imponerar, bland annat har de lyckats nå de jämställdhetsmål de satt upp för två år sedan att ha 50% killar och tjejer i parken 2013. Redan nu 2012 har det de ett aktivt arbete med förhållningssätt och små metoder lyckats göra skillnad.
På torsdagen hölls avslutningskonferens för Ålands Fredsinstituts projekt Challenging Gender rolls på Åland där jag haft uppdraget som utbildare. Ett lyckat projekt trots en hel del framförallt administrativa motgångar. Inom kort finns Metodbok och Forskningsrapport på Fredis hemsida. Mellan dessa roliga möten har jag haft en hel del andra planerings och informations möten. Torsdagskvällen hann jag hem till de sista mötet för Kumlinge fullmäktige för året och den här perioden. Budget antogs, bra diskussioner och alla mina förslag till tilläggsskrivningar antogs. Dessutom vann de förslag om solidarisk snöplogning i kommunen som jag mot kommunstyrelsens förslag drev. Nästa vecka blir det arbete på kontoret med uppföljning, sammanfattningar, rapportering och städning.

Inga kommentarer: