tisdag 17 augusti 2010

Helsingfors resa


Har idag varit på möte i Helsingfors. ABFs (TSL) svenskspråkiga sekretariat hade möte. De var intressant och gav mig en klarare bild av hur det fungerar i Finland. Hoppas också att vi kan hitta några bra samarbeten framöver. Efter de formella mötet hade jag en träff med general sekreterare Jorma Turunen, tittade på de svenskspråkiga material de hade (vilket inte var så mycket) och pratade om svårigheter och möjligheter. En intressant fråga vi berörde var hur arbeta med de rasistiska tendenser som finns. Vilket satte igång mina funderingar kring hur bearbeta främlingsrädsla och främlingsfientlighet så att man faktiskt når ut. När jag sen hade tid över passade jag på att träffa Camilla Wahlsten som tidigare bodde på Kumlinge och jobbade för Företagsamskärgård. Hon har nu nytt jobb på 4 H som verksamhetsledare. De var som vanligt roligt att träffa henne och jag saknar verkligen hennes kraft i vår skärgård. Nu hade hon bara arbetat ett par veckor men skulle börja arbeta med ett tvåårigt organisationsutvecklingsprojekt, vilket lät spännande. Nu til Åland för att träffa ABFs bokförare, sen en dag full av möten i Mariehamn.

Inga kommentarer: