söndag 21 februari 2010

Anpassning eller aktion


Anpassning eller aktion, det är hela tiden en balansgång, man orkar inte bli arg, reagera och ta strid i alla frågor. Ta t ex de faktum att om man vill se en film i de kommersiella kanalerna, bestraffas man kollektivt med reklamavbrott som skär sönder filmen i delar. Varför ska vi behöva anpassa oss till detta!!!!!Det är ingen naturlag, vi har accepterat detta, men det går att ändra.
Maria Pia Boethius skriver i ETC att den brittiska tankesmedjan Compass, föreslår att all reklam ska förbjudas på offentliga platser, så att omvärlden kan bli synlig igen. Och eftersom britterna är övergödda av reklam och varje år dumpar 900 miljoner klädesplagg och 13 miljoner leksaker i stora grusgropar – ”landfills” – enligt Compass. Och att 90 procent av kläderna som hänger i de brittiska medelklassgarderoberna aldrig används.
Samhället behöver inte ha de ramar vi har byggt upp, ramarna är föränderliga och vi kan genom politiken förändra dem, men vi behöver en aktiv diskussion kring framtiden där demokrati, jämlikhet och hållbarutveckling är i fokus, så att inte politiken reduceras till nedskärningar, golfbana eller inte, 40 eller 50 km hastighetsgränser.

Inga kommentarer: