söndag 8 augusti 2021

Varför svarar inte feminister, och vad är normkritik?

Jag ser olika personer, framförallt män men också kvinnor, uttala sig negativt eller ifrågasättande om feminister och normkritik. De ställer ibland frågor som de vill att feminister ska svara på. Jag ser också att det finns en medveten, eller omedveten, helt förvrängd tolkning av de viktiga verktyget normkritik.
Med den här texten ska jag försöka reda ut och klargöra några delar av denna röra:

Varför svarar inte feminister?
Feminism är en samling rörelser och ideologier som har gemensamt att de anser att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män; politiska, ekonomiska och sociala. De innefattar också att man vill göra något åt det. Vägen dit tar sig olika uttryck beroende på vem, var och när frågan diskuteras, vad som är problemet i samhället och hur arbetet för förändring bör se ut. Det finns många olika feministiska inriktningar, vilket gör att det inte går att enkelt svara på frågan vad feminister anser. Det är den enskilda personen eller organisationen som kan svara för vad hen anser, tycker är viktigt eller tolkar. Vill man ha ett konkret svar på vad en enskild feminist eller en feministisk organisation anser i en fråga måste man fråga dem direkt och hen har antagligen precis som alla andra inte svar på alla frågor och områden.

Normkritik blandas ofta ihop med feminism, men normkritik är ett redskap att få syn på diskriminerande strukturer. De kan användas för att synliggöra om kön spelar roll, men är lika bra för att analysera andra hinder som t ex geografiska eller sociala. Man kan säga att normer är de spelregler som vi medvetet eller omedvetet använder i samspelet med andra människor, normer kan vara både bra och dåligt. De kan begränsa  och det kan underlätta, de kan gynna vissa och missgynna andra.
Med hjälp av ett normkritiskt perspektiv kan vi få syn på, och förändra, begränsande strukturer och normer, istället för att försöka få enskilda individer att passa in. Normkritik handlar om att sätta fokus på makt. Det innebär bland annat att få syn på, och ifrågasätta, de normer som påverkar uppfattningar om vad som är ”normalt” och därmed oreflekterat uppfattas som önskvärt. Vad som framställs som ”normalt” ger den som uppfattas som ”normal” utvidgade handlingsutrymmen och möjligheter. ”Det normala” eller ”vi” skapas genom att det sätts i kontrast till något annat, ”det avvikande” eller ”dom andra”, där de som tillhör normen kan tycka till om, värdera, benämna och avgöra i vilken utsträckning det avvikande ska tolereras eller ej.

Jag tycker att det är hemskt att så många kvinnor och flickor ständigt utsätts för hårdare granskning, ifrågasättande, förlöjligande, hot om våld och våld. Det betyder inte att andra grupper och människor inte också är utsatta också män och att det också är ett problem. Men man måste kunna ha fler tankar i huvudet samtidigt. Den som menar att det inte finns strukturer som diskriminerar kvinnor kan inte ha läst ÅSUB eller FNs statistik. Här finns MASSOR av fakta.  

Genom att synliggöra och förändra strukturer, i stället för att försöka anpassa individer menar jag och många med mig att vi också ger samhället bättre förutsättning för en hållbar, långsiktig och positiv förändring. 

1 kommentar:

Viktória Peričková sa...

Den som läser detta vittnesbörd idag borde fira med mig och min familj eftersom allt började som ett skämt för vissa människor sa att det var omöjligt. Mitt namn är Bengt Mårtensson och jag är från Henån, Sverige men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en härlig fru. Något hemskt hände min familj, när jag förlorade mitt jobb och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjens behov. av henne och mina barn just nu. Jag lyckades i nio år, ingen fru kunde hjälpa mig att ta hand om barnen. jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon blockerar mig från att prata med henne, jag försöker prata med hennes vän och hennes familjemedlemmar men vet fortfarande att en kan hjälpa mig och jag har skickat in ansökan senare till så många företag men ändå gjorde de det ring inte mig förrän en trogen dag kom som jag aldrig kommer att glömma i mitt liv. när jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter för och han berättade om en fantastisk man som hjälpte honom att få ett bra jobb i coca cola company och han berättade för mig att han är en trollkasta men jag är en person som aldrig tror på stavcaster men jag bestämde mig för att prova honom och Drigbinovia instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra under dessa sju dagar av lunchen. Jag följer alla instruktioner och gör vad han bad mig att göra bra. Drigbinovia se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter Drigbonovia underbara arbete. Min fru ringde mig med ett okänt nummer och bad om ursäkt och hon berättade att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru återvänder hem. Och efter två dagar ringde ett företag som jag har skickat mitt uppskattningsbrev till, nu är jag chef för paragon -företag i USA. Jag råder dig om du har några problem skicka ett meddelande till det här e -postmeddelandet: doctorigbinovia93@gmail.com eller WhatsApp honom på +12162022709 så får du det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas från dig. Jag önskar dig det bästa.