söndag 12 maj 2019

Att vara vänster

Aftonbladet inleder en artikelserie "Därför är jag vänster" första ut är Kajsa Ekis Ekman. Den inspirerade mig, men också för att istället för att andra som så ofta sker definierar både mig och vänster. Isstället ta tillfället i akt att definiera mig själv i förhållande till just vänster.

Varför jag är vänster:
  • för att jag tror på demokrati, det är inte ett perfekt styrelseskick men det bästa vi har
  • för att jag inte tror på den nyliberala idén om att allt blir bättre genom privata lösningar och konkurrens, för mig handlar det om att organisationer behöver ha ett gott ledarskap, de gäller samhällets institutioner såväl som företag
  • för att en värld där åtta män äger lika mycket som hälften av jordens befolkning helt sjukt, likaså att någon tjänar flera miljoner under ett år medans andra får gå till matbanken för att få det att gå ihop
  • för att hela samhället bygger på produktion, ändå får de som producerar minst
  • för att jag anser att goda arbetsvillkor är en rättighet och för att arbete inte ska slita ut personer
  • för att jag tror på frihet men inte den liberala versionen som påstår att alla ska "satsa på sig själva”, utan vi ska "satsa tillsammans", de gör dessutom att vi mår bättre
  • för att alla behövs, alla yrken och jobb hänger  ihop och därför ska vi alla få ta del av vinsterna, även de som inte ryms på den ordinarie arbetsmarknaden
  • för att BNP är något som vi skapar tillsammans och därför ska ägandet på en hel del områden tillfalla alla, därför tycker jag t ex att allemansrätten är fantastisk
  • för att man inte ska behöva ha rika föräldrar eller stå i skuld till banken för att få en bostad
  • för att det behövs en bra jämlikhetspolitik, där de ekonomiska klyftorna minskar och ett bra utbildningssystem som utjämnar skillnader
  • för att det behövs en regionalpolitik som skapar förutsättningar så att alla områden är möjliga att bo och leva i 
  • för att jag menar att samhället ska vara med och stödja kultur, idrott och människors möjligheter att lära och mötas i alla åldrar
  • för att det alltid kommer finnas konflikter, men det är vapenindustrin, rovjakten på olja och girigheten som idag gör att de blir omfattande krig
  • för att kapitalismen skrämmer mig, men ändå är de system vi sett fungerar minst dåligt, men bara om den politiska styrningen är hård och sätter människor, djur och natur i centrum
  • för att jag tror på solidaritet med människor i andra delar av världen så vi slipper rovdrift och exploatering
  • för att kapitalismen gjort de länder som är rikast på naturresurser till de fattigaste
  • för att jag tror på frihet, mångfald, mångkultur, demokrati, solidaritet och strävan efter jämlikhet

Jag är vänster trots att jag ogillar ordet då vänster och höger skalan på många sätt är mer begränsande än berikande.
Jag är inte fundamentalist, kommunist eller anarkist men jag har valt att engagera mig i Socialdemokraternas parti, för de stämmer bäst på Åland med mina grundvärderingar.

1 kommentar:

pepitageminisnake sa...

Är personval vägen att gå?
Mvh Åsa