fredag 20 november 2015

Replik på Niklas Lampis ledare idag

Replik på Niklas Lampis ledare om ÅHS framtid

Saker blir inte mer sanna för att man upprepar dem. Jag tror på att media ska granska och problematisera, men det gynnar ingen att på ledarplats förminska och förlöjliga andras åsikter. Sällan blir jag kallade konservativ och att man är det bara för att man inte är av samma åsikt som Niklas Lampi blir märkligt. Visst behövs det en seriös sjukvårdsdiskussion och nytänkande inom ÅHS, men här kunde Ålandstidningen bidra genom att göra en sjukvårdsserie där man lyfter fram för- och nackdelar med att privatisera hälso- och sjukvård. Man kunde titta på omvärlden och speciellt vad det innebär för ett litet ö-samhälle när de offentliga har ansvaret och ska kunna garantera medborgarna vård och samtidigt ska luta sig emot att det finns privata aktörer som inte bara gör det som kan bli lönsamt, utan allt annat också. Om man väljer att privatisera sjuk- och hälsovård krävs det att de offentliga ha en beredskap för att själva producera vård, har ett högkvalificerat upphandlingssystem och dessutom ha ett tillsynings- och kontrollsystem, vilket är kostnader som tillkommer jämfört med idag.
Jag tror på att ÅHS ska vara en del av den offentliga verksamhet och inte säljas ut eller privatiseras. Det är inte så att vi i styrelsen inte aktivt följer med vad som händer i sjukvårdsdebatten ute i världen och det kommer skrämmande signaler från Sverige där t ex vården blir eftersatt och minskar i de fattigare områden, då inget sjukvårdsföretag vill etablera sig där, där läkaren slår larm om att de, istället för att kunna prioritera de mest sjuka, får mer lönsamhet för sin arbetsgivare om de fokuserar på de som har små problem.
Köp- och säljsystemet eller den marknadsliberala idén om att i princip allt blir bättre om det inte görs i de offentligas regi tror jag inte på. Det jag ser är att på flera ställen i Europa rekommunaliseras den offentliga verksamhet, som man för ett antal år sedan sålde ut och privatiserade. De kostar skattebetalarna mycket att först slå sönder och sen skapa nytt. Jag tror på att hälso- och sjukvården huvudsakligen ska drivas i offentlig regi där medborgarnas representanter ska sitta i styrelsen, jag tror på att cheferna är nyckeln för väl fungerande verksamhet, oavsett om den är i offentlig regi eller privat. Jag anser att vi idag har en mycket kompetent och engagerad chef och ledning som har goda förutsättningar att utveckla ÅHS verksamhet, om de får förutsättningar för det.

Inga kommentarer: