torsdag 19 november 2015

Fortsättningen om ÅHS ledningen och effektivisering

Efter mitt svar på Niklas Lampis ledare kom en insändare.

http://www.alandstidningen.ax/insandare/ahs-styrelsen-blundar   


Här mitt svar:

Det är tråkigt att du är så missnöjd. Jag kan hålla med om att förändringsarbetet går långsamt och att det finns proppar både här och där, men i en större organisation tar processer tid.

Jag kan också konstatera att vi har helt olika bild av dagens ledning, som jag ser det har sjukhuset idag en ledning som verkligen jobbar med utveckling och effektivisering.

Jag har varit runt på alla kliniker och träffat personal, har träffat facket, styrelsen bjuder ofta in olika personalgrupper, också de som har annan åsikt än t ex ledningen där de jobbar. Jag har själv efter strejken både träffat och kommunicerat med mängder av sjuksköterskor. Jag tycker att jag har en relativt bra bild av läget utifrån att uppdraget som ordförande är ett ideellt uppdrag.

Att sjukvårdens kostnader ökar trots ett ständigt effektiviseringsarbete handlar om att teknik och kunskap bara ökar och medborgarna ställer högre krav på vårdinsatserna.

ÅHS är en hierarkisk organisation med dess för- och nackdelar och mobbning och trakasserier förekommer i alla större organisationer mer eller mindre de vet vi och visst finns de problem och konflikter också inom ÅHS. Styrelsen har t ex avsatt resurser för handledning och chefsutbildning vilket är två viktiga delar i att hantera problem och konflikter. De finns också åtgärdsplaner och vägar att anmäla när saker inte går rätt till eller inte fungerar. Att det skulle förekomma regelmässiga repressalier är en allvarlig anklagelse och skulle den stämma undrar jag varför du inte använt de kanaler som finns t ex facket, arbetarskyddsfullmäktige, etc. De finns också möjlighet att gå direkt till högsta ledningen om man inte har förtroende för sina närmsta chefer. Ingen tjänar i längden på en sådan struktur eller att det förekommer, sen får man ju beakta att vissa problem kan ta lång tid att åtgärda och ligger problemen sen länge och gror kan man inte alltid hantera det utan måste själv flytta på sig, för att få en bättre miljö. Min bild är dock att man under mina två år, från ledningsgruppen tagit tag i en hel del gamla surdegar som funnits i organisationen, men det finns säkert mer att göra och jag hoppas att du vill bidra; ta initiativ, anmäl sådant som inte är fungerar och upplever du att du inte blir tagen på allvar, tveka inte att ta kontakt med högsta ledning eller politiker.

Nej, jag tror inte på att bolagsformen skulle göra sjukvården bättre eller billigare och speciellt inte med vårt ö-läge. Jag tror på chefsutveckling, personalvård, samarbete, problematisering och nytänkande. Jag har under min tid som ordförande upplevt att det har varit vad både styrelsen och ledningen velat. Jag har också upplevt att mycket personal vill det med, men att de också finns personal på alla nivåer som inte vill ut ur sin bekvämlighetszon, utan hoppas på att allt ska förbli som det varit. Så kommer det inte att bli. Hälso- och sjukvården står inför stora utmaningar, där har ledningen, både kommande styrelse, direktören och ledningsgruppen, men också personalen, ett stor ansvar. Man måste, som jag menar, slutar skylla på andra eller vänta på att någon annan ska fixa det, alla måste bidra och är ramarna sådan att det inte går behöver man kämpa på för förändring. ÅHS är inte perfekt, det är vi eniga om. Kommande styrelse hoppas jag ska ge goda förutsättningar för utveckling och förbättring av verksamheten, men jobbet kommer personalen behöva göra tillsammans.

Sen kom det en insändare till från förmodligen samma person

http://www.alandstidningen.ax/insandare/betalar-dyrt-ineffektiv

Här mitt svar:

Det är bra att ”Åhs anställd” är nöjd och att det huvudsakligen handlar om olika synsätt på hur verksamheten ska ledas.

Jag tror på att verksamheten ska ledas av politiker, som representerar medborgarna, i samspel med experterna i ledningen och jag tror på att ledningsgruppen ska bestå av olika kompetensområden, inte bara människor med vårdbakgrund.
I sitt utspel vill insändarskribenten veta vad styrelsen och ledningen gjort för att effektivisera. 

Här kommer några exempel. 
Vi har tillsammans med personalen utrett sammanslagningar av kliniker, några har lett till bättre samarbete men visat att i dagens läge inte skulle leda till förbättring och effektivisering, andra har lett till sammanslagningar. 
Vi har i dag 16 kliniker jämfört med 18 för två år sedan. 
Vi har idag ett välutvecklat samarbete med 15 av de 16 kommunerna i sammanhållen hemvård. 
Vi har plockat bort en del personer från ledande ställning som inte fungerat eller följt direktiven. 
Vi har gjort en stor effektivisering av den prehospitalavården där redan över trettio åtgärder vidtagits vilket både sparar pengar och lidande. 
Vi har en upphandlingsenhet som samarbetar med andra enheter utanför sjukhuset och har fått ned kostnaderna. 
Vi har omstrukturerat till mer dagverksamhet på tre kliniker. 
Effektivisering handlar ofta om småsaker och ett förhållningssätt, klinikerna håller idag budget, bara där det finns tydliga förklaringar sker det inte och vård utanför Åland är fortsättningsvis ett av de mest svårbudgeterade områdena. Därför jobbar ledningen med att se över hur flödena går, vad som ska göras hemma, vad som ska göras borta och var det ska göras. 
Många saker i ett effektiviseringsarbete är små, men bidrar. 
Glädjande både ekonomiskt och personalpolitiskt är också att vi kan se att sjukskrivningarna har minskat. 
Vi kan också se hur vårdköerna minskar och även i år ser budgetuppföljningen riktig bra ut, just nu ser det ut som att ÅHS gör ett litet överskott.
Med detta inlägg ser jag att debatten är avslutad för min del och hoppas att ”ÅHS anställd” mer konstruktivt engagerar sig i det viktiga utvecklingsarbetet som ÅHS har framför sig.

                                          

Inga kommentarer: