tisdag 21 oktober 2014

Funderingar kring opartiskhet

Har funderat mycket på detta med opartiskhet, inte minst efter senaste valet i Sverige när Sverige Radio agerad som jag själv tyckte märkligt gentemot en del av sina medarbetare.
När jag sen läste i DN vad Lena Halldenius professor vid Historiska institutionen i Lund så fick jag också mina egna funderingar formulerade.

Hon förklarade att opartiskhet i värdefrågor inte är samma sak som att vara neutral eller inte ha en åsikt. Att konsekvent försvara demokrati, jämlikhet och mänskliga rättigheter, till exempel, och tillämpa de principerna oavsett sammanhang, oavsett andra intressen och oavsett vem som kan gynnas eller missgynnas, är att vara opartisk. Hon menar också att kravet på opartiskhet kan användas för att slippa ta ställning.

De är samma förhållningssätt som jag har förespråkat och utbildat i t ex kill- och tjejgrupperna. FN skrivningar om mänskliga rättigheter är en bra värdegrund att ha i ryggen.

Inga kommentarer: