söndag 17 augusti 2014

Privatisering av offentlig verksamhet som infrastruktur och välfärd.

Jag har tidigare varit tydlig med att jag inte tror på privatisering av offentlig verksamhet, varken som förbilligande projekt i längden eller som kvalitetshöjare.
I dagarna har landskapsregeringen meddelat att nu går även norra linjen ut på privatisering till ett bolag utan större erfarenhet av Ålandsskärgårds eller färjetrafik.

Visst kommer de säkert vara billigare i till en början, men det kräver nu en ny sorts kunskap som tjänstemännen på landskapsregering måste skaffa sig och i längden visar det sig på de flesta ställen att kvalitén, säkerheten sjunker och efter ett par år börjar det kosta mer eller i nivå med tidigare.

Bakom privatisering ligger en tuff ekonomi och en stark ideologi.

* Varför skulle  tävling och konkurrens leda till bättre verksamhet, när vi alla vi vet att samarbete, nätverkande, idéutbyte och gemensamma utveckling är de viktigaste framgångsfaktorerna?

* Framgångsrika verksamhet är i grunden beroende av bra ledare, bra personalpolitik, bra och tydlig struktur och ett stort utrymme för egna initiativ och gemensam omsorg, det har inget med om någon gör det i privat regi eller inte.

* Hur kan en verksamhet bli billigare om den ska ge vinst till någon, vinsten måste ju tas från antingen kvaliteten i verksamheten eller lönerna?

Som tur är har man inte som i Finland sålt bort alla båtarna utan bara driftsprivatiserats. Jag gissar att om några är så går det som med en hel del verksamhet runt om i Europa, man rekomunaliserar, man börjar att driva elbolag, sophämtning, etc i offentlig regi igen. Problemet då är ofta att man tappat mycket kompetens och slagit sönder en organisation som måste byggas upp på nytt. 

Ja den som lever får se.


Inga kommentarer: