fredag 30 augusti 2013

Är det verkligen pengarna som styr?

Är det verkligen pengarna som styr? Idén om att den största drivkraften i våra (arbets-)liv är att tjäna mer pengar är stark i dagens politiska prioriteringar hos många. Jag tror inte på det, visst kan de stämma i vissa fall och under vissa omständigheter, men vi är många som drivs av en annan kraft. 
Jag har blivit ännu mer stärkt i att människan är större än; mera pengar och hägrande förmögenheter när jag nu i tre av fem dagar har gjort "studiebesök" på ÅHS. Jag möter engagerade människor som inte valt sina jobb utifrån löneprofilen, det gäller såväl högavlönade som lågavlönad och de stämmer med flesta människor jag mött under mitt 50 åriga liv. Men det finns en stark kraft i samhället och i vissa kretsar en tilltro till att pengar är avgörande för folks engagemang på jobbet vilket gör att man kan virra bort sig och tro att överyllda bankkonton och feta bonusar är det som höjer folks arbetsmoral och motivation. Intressant är att den verkar starkast inom den privata sektorn i de högavlönade grupperna. Om så skulle vara fallet skulle t ex många yrken inom utbildning, kultur, vård och omsorg vara helt utraderade vid det här laget. Om det är mera pengar som är den största drivkraften skulle människor inte välja dem. Visst är pengar viktiga, vi hade i våras ca 70 familjer som varje vecka uppsökte matbanken, de väljer man inte om man har pengar. Visst vill man ha en god standard och kunna ha ett trevligt hem, äta god mat och uppleva nya saker, men människor vill ha ut annat av av livet. Varför envisas annars människor med att ägna sig åt sådant som inte ger höga löner och extra pengar. En bra arbetsgemenskap och en god och omsorgsfull arbetsgivare och är t ex väldigt viktigt. Som arbetsgivare måste man se att detta är en färskvara, något man ständigt måste arbeta med.

Inga kommentarer: