torsdag 23 augusti 2012

Uppvaktning av Landskapsregeringen


Idag uppvaktade Kumlinge kommun Ålands Landskapsregering
Uppvaktningen inleddes med att fullmäktige ordförande Mats Perämaa beskrev oron i skärgården och överäckte de namnlistor med 1000 unika namnunderskrifter.
Sen inledde jag mitt anförande som styrelsens ordförande och efter det förtydligade trafikarbetsgruppens Satu Numminen de förslag som kommunen skissat fram.

Mitt anförande ungefär som det blev:
Tack för att vi fick komma. Vi har begärt att få uppvakta LR då vi menar att de förslag till förändringar som lagts i allt för hög grad drabbar Kumlinge kommun och får för omfattande konsekvenser. 
Kumlinge kommun ligger mitt i det vi här på Åland kallar skärgården, det är vår styrka men också vår svaghet. Transportsätten har ändrats och där det tidigare var enkelt och en fördel att ta sig med båt har det blivit en nackdel. Det är ingen slump att vi har en gammal sjukstuga och ett Apotek i Kumlinge.
Idag är mitten på ett sätt vårt problem. Vi har långt åt alla håll. Här har dock turistföretagarna tagit fasta på det och utvecklat och utvecklar sin turism utifrån ett möjligt ringvägskoncept, där den tvärgående linjen som i liggande remissförslag ska tas bort, är en förutsättning.
Men Tvärgående handlar inte bara om det. Den handlar också om möjligheter till samarbete, men också stärkandet av en ändamålsenlig framtidsstruktur där kortrutt utvecklas och där Långnäs kan utvecklas till en centralhamn för färjor och kollektivtrafik.
Vi har i vårt remissutlåtande inte bara titta konsekvenser för liggande förslag utan också skissat fram en annan möjlighet till lösning med utgångspunkt från att besparingarna måste göras. 
Vi är kritiska till att de förslag som lagts har så många frågetecken och olösta viktiga delar som också riskerar att få omfattande kostnader i slutändan.
Den korta remisstiden har också gjort att vi i kommunen haft svårt att hinna få till ett helt genomarbetat förslag, men också processen i vår egen kommun har blivit lidande. I förrgår var vi på Enklinge och lyssnade in. Enklinge som är den ö som med vårt förslag är den största förloraren och förstås oron är stor. Vår bedömning är att vårt upplägg trots detta får mindre konsekvenser för kommunen som helhet, även om konsekvenserna är omfattande för Enklinge, för Enklinges räkning behöver man säkra trygghet och möjligheter och utveckla flexibla och bra lösningar för t ex menföre och tunga transporter. 

Vårt förslag sparar 1800 timmar av de 3000 som lagtinget beställt. Det är inte en färdig turlista men det är ett förslag som är genomförbart vid årskiftet. Vi har försökt ta ett helhetsgrepp för skärgården som utgår ifrån att göra de besparingar som krävs från lagtinget. Vi ser också att avgifter kan lösa den övriga besparingen som krävs, där har Kumlingeborna var tydliga med att avgifter är ok om trafiken blir på en fungerande nivå och pengarna går till trafiken.
Vi är övertygade om att man nu måste gå inför att utveckla kortrutt. Vi har en hel del personer i skärgårdskommunerna som genom Facebook har utbytt tankar, idéer och förslag som vi hoppas att regeringen tar tillvara i det fortsatta arbetet med utvecklandet av kortrutt. 
Vi menar att LRs remissförslag inte har tagit i beaktade det stora värde som den Tvärgående linjen har för vår kommun och samarbetet i skärgården. 
Vårt förslag: 
- syftar mot kortrutt som är en förstärkning av tvärgående till fördel för flera kommuner istället för en nedmontering
- löser t ex bränsletransportproblem som inte är löst i remissförslaget.
- ger utrymme för en reservfärja som inte är löst i remissförslaget
- löser problemet med Kökarbornas möjligheter att kommat till Åbo över dagen under vintern
- ger Brändöborna tidsmässigt ungefär lika lång resväg till Mariehamn som de har idag, men med möjlighet till flera turer och flexiblare möjligheter
- tryggar trafiken för fiskindiustrin året runt
- bibehåller färskvarukedjan året om
- binder samman skärgården.

Vi vill med denna uppvaktning peka på att det liggande förslaget har för stora konsekvenser för Kumlinge kommun som helhet och försäkra oss om att man seriöst räknar på de förslag vi har lagt och tar vara på det vi framför i vårt remissutlåtande.

Inga kommentarer: