torsdag 2 augusti 2012



Har just skickat in en insändare, kände att jag måste formulera det som gör mig så frustrerad. Till och med när jag skriver att jag tycker att vi borde gjort mer tar någon illvillig typ chansen att messa någon elakhet. Att vi kunde gjort mer betyder ju inte att vi inte gjort oerhört mycket, vilket jag tycker att vi i skärgården gör. Myten att skärgården är en tärande del på Åland upplever jag som en kränkning.
Här kommer min insändare: 
I kölvattnet på diskussionen om Skärgårdstrafiken tycks det för en del legitimt att både förlöjliga och kränka skärgårdsbor. Folk häver ur sig helt ogrundade och raljerande påståenden i mess och kommentarer. Åland är ett ösamhälle med ca 6500 öar som under årens lopp förändrats så till vida att från att det enklaste och mest ändamålsenliga sättet att transportera sig var båt är det idag de mest osäkra och dyraste. Därför har vägnätet byggt ut och sjösträckor har byggt över med broar och bankar och för skärgården har en trafik utvecklats som varit mycket ändamålsenlig men dyr. En trafik som liksom övriga Ålands trafik byggt på att man tar bilen. 
I skärgården bor drygt 2200 personer av Ålands drygt 28300. Åland har också liksom alla andra samhällen drabbats av att allt fler söker sig till tätorterna, där service, arbetstillfällen och utbildningar finns. Det gör att skärgården hela tiden kämpar med att skapa förutsättningar för att folk ska kunna flytta in men också att bo kvar.
Skärgården är både stark och svag som region, undersöker man fakta kan man konstatera att skärgården har en hög självanställningsgrad och en stark företagsamhet. I skärgården finns enlig ÅSUB 240 företag och 20 % av befolkningen är företagare jämfört med 12,6 % på resten av Åland. Detta tyder på en stor entreprenörsanda vilket är viktigt för hela Åland. Skärgårdsbor har i historien liksom idag hittat små nischar för att försörja sig. Men de flesta företag har få anställda så det är svårt att hitta en anställning, det är ett problem. Vi behöver lokalt förankrade näringslivsutvecklare i skärgården med uppgift att stödja utvecklande av befintliga företag men också stödja det som vill starta nya. En billig men viktig stödåtgärd för skärgården. I skärgården har vi ett mycket rikt föreningsliv. I Kumlinge med 360 invånare har vi över 20 föreningar som har en om fattande verksamhet av olika slag det är jaktlag, byaföreningar, lokala Folkhälsan och Röda korsavdelningar, etc. Utöver det har vi tre butiker som kräver en hel del ideellt engagemang, liksom församlingen och inte minst kommunalpolitiken. De flesta skärgårdsbor lägger mycket fritid och engagemang på att få saker och ting att fungerar i samhället också sådant som på större orter ordnas inom skattefinansierad samhällsservice. Att bo i skärgården innebär att i hög grad inte få del av samma service och satsningar som övriga ålänningar. Det är förståeligt, men vi har rätt till en fungerande infrastruktur och en likvärdig basservice som andra åläningar. I vissa lägen behövs skräddarsydda lösningar pga av det perifera läget. Vi betalar också skatt som går till hela Åland. Om jag ser tillbaks på mina 22 år i skärgården kan jag konstatera att vi ständigt får lägga massor av tid och energi för att försvara vår rätt till en likvärdig service för hälsovård och polis. En väl fungerande färjetrafik är ett måste för företag, servicefunktioner och skärgårdsbornas sociala- och kulturella liv. Vi har också en stor in och utpendlingen till och från skärgården för att arbeta vilket gör att en försämrad trafik är ett stort problem. Skärgårdsbor är dessutom precis som de flesta andra människor rörliga och vill träffa folk, se annat, etc. Det är inte så att skärgårdsborna legat på latsidan vad det gäller trafiken, många har kämpat med att vara konstruktiva vad det gäller att söka utvecklingsvägar för trafiken. Från Kumlinge har vi under många år kommit med förslag på små och stora åtgärder både på förbättringar och besparingar få av dem har beaktats. Skärgårdstrafiken är en stor budgetpost i den åländska budgeten men vår trafik är inte dyrare här än i andra skärgårdsområden och Åland är i hög grad skärgård något som hela Åland på olika sätt profilerar sig på. Färjetrafikens kostnader är heller inte enbart skärgårdsbornas utan stora kostnader beror på sommargäster, stugägare och turister.
Skärgårdsbor stärker liksom alla ålänningar näringslivet och handeln på fasta Åland genom att vi handlar och köper tjänster av företag belägna där, vilket gynnar fasta Ålands kommuner skattemässigt. Åland har för att kompensera det ett bra andelssystem, men man ska ha klart för sig att av allt som satsats på fasta Åland tillfaller väldigt mycket dem som bor på den fasta delen av Åland då det ofta är skapat för en medborgare som bor centralt. Det är inte konstigt men bör tas i beaktande i diskussioner och planering.

Låt oss slippa en vulgärdebatt om skärgården och skärgårdsborna. Åland behöver alla sina invånare samt en hel del inflyttare, med en bra och modern infrastruktur i alla regioner har vi goda förutsättningar att forma ett unikt samhälle där alla regioner är livskraftiga. Jag har valt att bo i skärgården, det är en fantastisk livsmiljö. Jag är övertygad om att får vi ordning på trafik och basservice har skärgården en stor potentials även i framtiden.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Sagt/skrivet av en mycket klok kvinna,är så trött på alla vulgära påhopp och antydningar,så jag orkar inte läsa dom mer....

Oemerckx55 sa...

Folk som inte bor i skärgården tycks förlita sig på att skärgårdsbor inte är långsinta och att det redan tar så lång till att ta sig till "fasta Åland" med befintliga kommunikationer att ilskan har gått över när de väl har kommit fram till Mariehamn.
Det finns massor med människor här som tycker att har skärgårdsborna valt att bo i skärgården ska de stå sitt kast, det vill säga vara jävligt nöjda med diverse skrivbordsprodukter från landskapsborgen och en lång rad människor som minsann också vet hur det är att vara skärgårdsbo.