onsdag 12 augusti 2009

Att välja biskop!

Det kom ett mail med ett angeläget upprop från min vän Kent Danielsson rubriken var "Nu är det tid för en kvinnlig biskop!" Jag har ju gått ur kyrkan men finner det ändå viktigt att kyrkan förändras och första meningen stämmer väl in på mig:
"Javisst tror jag, men inte som kyrkan" säger människor när man inte vill vara en del av gamla maktstrukturer. "Jovisst söker jag, men inte i makthavarnas protokoll och utlåtanden. Jovisst ber jag, tror jag och lovsjunger jag, men inte på befallning och enligt påbjudna formulär."

Uppropet fortsätter:
Under många års tid har en annorlunda andlighet långsamt vuxit fram i vår kyrka, en mystik andlighet utanför dogmernas maktcentra, en andlighet där tystnad och tillbedjan, kropp och handling, vandring och retreat, bön och meditation står i centrum. En andlighet av erfarenhet. Värme och öppenhet. Vishet och livskunskap. En andlighet av blod och kött. Formulerat i musik, konst och poesi. I diakoni. I Rött. En andlighet som vet vad den talar om – och då vet människan!

Det hjälper inte att klättra ner från predikstolen och stå i mittgången och predika. Det hjälper inte att fila de gamla maktstrukturerna i kanten och minska litet på byråkratin. Själva det inlärda tankesättet, det kyrkliga språket och handlingsmönstret är till stora delar fortfarande impregnerat av ålderdomlig maktutövning. Den manliga maktens. Som klär sig i alla variationer av brunt.
Att välja den kvinnliga biskopskanditaten är att välja Rött. Det bruna får vi på köpet. Oberoende om vi vill ha det eller inte.
Att Juanita Fagerholm-Urch som den enda kvinnliga kanditaten står för rött är klart, men utöver detta har hon en utpräglad social kompetens, bred byråkratisk kunskap och erfarenhet från teologiskt arbete på nationell och internationell nivå.
Välj framtidens kyrka.
Lägg din röst på Juanita Fagerholm-Urch No 6!

Jag hoppas verkligen att Finland äntligen får sin första kvinnliga biskop, i Sverige finns fyra kvinnliga biskopar bland annat den finska kvinnanTuulikki Koivunen Bylund som är biskop i Härnösands stift, hon ställde upp i biskopsvalet i Åbo stift 2005 och kom på femte plats.

Vi får hoppas att det går bättre för Juanita men det är konservativt i kyrkans värld…

Inga kommentarer: