måndag 27 april 2009

Att möta ungas engagemang

I helgen var Sissel och jag på Rädda Barnens Ungdomsförbunds årsmöte i Linköping. De var en stärkande tillställning ca 130 ungdomar; delegater, funktionärer, avgående styrelse och kanslipersonal var engagerade. Många viktiga frågor diskuterades och många roliga möten gjordes. Det är en förmån att få vara med trots att man fyllt 50 år, Sissel sa att jag skulle se mig som en veteran och de var ju smickrande. När jag ser ungas engagemang och hur seriösa och kloka de är när de får utrymme och möjlighet blir jag FÖRBANNAD över att vårt samhälle inte ger utrymme för unga på ett bättre sätt.
Kön spelar Rolls utställning skapade en utställningsblogg under helgen, ett roligt nytt grepp.
Fick del av Maarit Feldt Rantas veckobrev och hon hade en så rolig historia i slutet av det som jag måste bjuda på, här kommer den:
En kråka satt en hel dag i ett träd utan att göra någonting. En liten hare såg
kråkan och frågade. Skulle också jag kunna sitta en hel dag och göra ingenting.
Kråkan svarade: så klart du kan!
Då satt haren på samma ställe en hel dag utan att göra någonting. Plötsligt
hoppade en räv fram och åt upp haren.

Vad lär berättelsen oss: jo, om du sitter en hel dag utan att göra någonting,
måste du sitta tillräckligt högt uppe.

Inga kommentarer: