söndag 8 februari 2009

Icke kommersialism

Abba som när jag var tonåring för mig och många andra representerade det dålig, kommersialismen, får om och om igen uppmärksamhet. Idag har jag omvärderat och är inte så kategorisk, kan se artisterna bakom Abba och beundra de dom gjort och gör.

Samtidigt blir man ju skräckslagen över hur musikindustrin utvecklats, de handlar såååå mycket om pengar. Schlagerfestivalscirkusen som nu är i fullgång är ju på många sätt en del i det även om jag gärna tittar.

Men inspirerats har jag mer eller mindre av jippot under årens lopp. När Abba vann schlagerfestivalen uppträdde jag tillsammans med tre tjejkompisar på en talangjakt på ett läger då vi spelade Waterloo på olika stora silar. Året efter gjorde vi på vår fritidsgårds läger en egen schlagerfestival.

Sen gjordes ju alternativfestivalen:
Lyssna på Sillstryparen:

Idag finns ingen kritik av de slaget men ett humorklipp, i stå upp anda kan ju också vara kritiskt:



och själva youtube är verkligen något positivt en motkraft i ickekommersiell fildelningsanda.

Inga kommentarer: