måndag 24 mars 2014

Erfarenhetsexpert utbildning på Åland, man blir glad

I förra veckan vara jag i min roll som ÅHS ordförande med på examen för erfarenhetsexpertutbildningen som genomförts här på Åland. En utbildning för personer med egen eller som anhörig erfarenhet av psykisksjukdom. Nu har vi på Åland en grupp som kan föreläsa och hålla workshop för olika grupper, på skolor, för sjukvårdspersonal, etc. Jag hoppas verkligen att man/vi tar tillvara denna resurs.

Funderade en hel del på vad jag skulle bidra med på deras examen och tänkte att jag kan berätta dels hur ÅHS i sin verksamhetsplan har formulerat sig om vikten av tredje sektorn och sen hur jag själv ser på tredje sektorn och brukarperspektiv och slutligen bjuda in till en kort dialog. De är ju experter!

Här är de jag lyfte på:

I verksamhetsplanen för ÅHS står:
Att involvera tredje sektorn på deras villkor är något av en hjärtefråga för mig. För mig var det en viktiga skrivning att få med i 2014 år verksamhetsplan. Men de var redan något som ÅHS arbetade med så det var inget nytt, men att få med det in en verksamhetsplan är viktigt. De ger större tyngd.

Vad det gäller brukarinflytande inom psykiatrin eller annan verksamhet används inte begreppet, men jag ser att psykiatrin gör en hel del. Det fungerar för att vi på Åland har samverkansinriktade organisationer som t ex Reseda och Pelaren vilket är en förutsättning.

En grundbult i den socialpsykiatriska vården är att bygga goda relationer mellan patienter och personal. Brukarinflytande blir då ett självklart inslag i den psykiatriska vården.

Vi går i allt högre grad inom vården från ett ”ta hand om perspektiv” där patienten är mottager av insatser till mer av ett brukarperspektiv, där individen få ta del i beslut och insatser som rör denne. Vinsten blir att vi skiftar maktförhållanden och förändrar rollerna så att professionella och brukare hamnar på en mer jämlik nivå. Vilket vi idag vet har betydligt större förutsättningar för rehabiltiering och tillfrisknande.
Brukarperspektivet är en viktig del i en evidensbaserad praktik som bygger på att tre kunskapskällor vägs samman:
- den bästa vetenskapliga kunskapen om insatsers effekter,
- den professionelles expertis och
- brukarens erfarenheter och förväntningar.
Brukarinflytande innebär att införa nya arbetssätt inom vård och omsorg. Maktrelationerna mellan professionen och de som får insatserna förändras. Det traditionella synsättet att professionen ska lösa individens problem och att den enskilde är ”mottagare av insatser” håller på att ersättas av insikten att både individer och brukarorganisationer har kunskap och erfarenhet som är värdefull för att verksamheter ska kunna utvecklas.
Fyra nyckelbegrepp för framtidens vård och hur man kan förstå dem:
Demokrati: Det är inte bara politiker, tjänstemän och vård- och omsorgs- personal som kan lära sig något av brukarnas erfarenheter. Brukare som kan vara med i besluten får också mer kunskap om demokratiprocessen och kan få möjlighet till ett reellt inflytande. Det ger bättre underlag för att skapa god kvalitet och service. Med delaktighet, dialog och feedback skapas större förutsättningar att nå uppställda mål. Det är mer effektivt att utgå från målgruppens faktiska behov än att utgå från behov tolkade av andra.
Legitimitet: Personerna som erhåller insatser får större förståelse och acceptans för hur vården och socialtjänsten fungerar om de är med och påverkar insatserna.
Egenmakt/empowerment: Att medverka och få makt över beslut och insatser som rör det egna livet ökar självförtroendet och förändrar självbilden. Även de professionella får då en annan syn på brukarna.
Återhämtning: För möjligheten att återhämta sig från psykisk ohälsa, anses makt och ansvar att påverka beslut som rör den egna livssituationen vara viktiga faktorer.

Efter min inledning hade vi en bra dialog och jag samlade följande kommentarer och reflektioner från experterna:

  • Erfarenhetsexperterna är välutbildade. 
  • Det är viktigt att ÅHS och andra har medel att ersätta experterna med då de utbildar inom organisationerna.  
  • Att få ersättning är viktigt för självkänslan men också för att många som drabbats av psykisk ohälsa har en knapp ekonomi.
  • I Finland finns anställda erfarenhetsexperter som kan vara behjälplig i organisationerna på olika sätt, de kunde vara något för ÅHS att fundera på.
  • Det är viktigt att den som har psykisk ohälsa blir betrodd när den söker för fysiska åkommor, det upplever man är ett problem. 
  • Erfarenhetsexperterna kan utbilda läkare och annan sjukvårdspersonal att förstå.


Inga kommentarer: