lördag 20 augusti 2011

Arbete mot droger kan göras på flera sätt!


Flera politiker är engagerade i drogförebyggande arbete, det är jätte bra och tur för det behövs verkligen motkrafter.
Jag har sedan 20 års åldern aktivt engagerat mig i arbetat mot droger. Varit aktiv i Ungdomsen Nykterhets förbund i tidiga år, valt att gå på folkhögskola där man i solidaritetens namn verkligen höll på nykterheten, engagerat mig i Hassela rörelsens förebyggande arbete, praktiserat på olika behandlingshem för vuxna och unga och lärt mig en hel del. Det var inte en slump att jag blev värvad till Åland 1985 för att starta Fältarna : ).
Idag jobbar jag inte speciellt med de förebyggande eller motverkande perspektivet som ju båda tyvärr fortfarande är viktiga (polis, social, fältare, Power club, Föräldrar på stan och andra organisationer).

Idag arbetar jag främst främjande och har mitt fokus på att stödja människor som vill engagera sig för något de brinner för och skapa drogfria arrangemang och aktiviteter. Vi behöver mycket fler sådana för både unga och gamla. Senast hade jag förmånen att vara en del i arbetet med Windjammers Ball där t ex 400 vuxna dansade, tittade och lyssnade helt nyktra en lördagskväll. Jag har backat upp ungdomsfilmgänget Sx2 två filmprojekt där ungdomar själva arrangerat film läger utan en droppe alkohol, jag har förmånen att arbeta några timmar i månaden med SKUNK vars alla arrangemang och aktiviteter alltid varit helt drogfria.
Vi behöver fler alkoholfria och drogfria arenor. Önskemålen och kraven på att en riktigt bra festligaktivitet kräver möjligheten till en plastmugg öl eller ett glas vin är starka. Idag tycks en arrangör se det som en viktig del i att lyckas med sitt arrangemang. Vi behöver jobba för en attityd svängning hos både myndigheter, föreningar och oss medborgare. Alla behöver se över och ta sig en funderare över vilka budskap man ger: Ska de vara så att riktiga fester kräver alkohol eller? Blir fotbollsupplevelsen eller konserten bättre för att man kan dricka alkohol? Hur kul är det för den som är nykter när stora delar av omgivningen är berusade? Får man verkligen roligare om man dricker sig full eller berusar sig? I vilka sammanhang ska vi vara solidariska och undvika alkohol så att även de som alkoholister, "smygalkoholister" eller nyktra alkoholister känner att det är ok att inte dricka eller att de under 18 år kan vara med på samma villkor som övriga.
Sånna här frågor vill jag få upp på den politiska agendan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst Mia är det för många agremanger där plastmuggen är en av det viktigare delen i det hela.
Och det behövs alternativ. Plastmuggen är oftast motiverad med ekonomiska skäl.
Öl muggen gör att det är ekonomiskt genom för bart.
Personligen tror jag att det behövs en forsat förändring, av attityden till alkoholen.
Det ska inte vara naturligast att köpa öl eller vin utan bara en del i den till gängliga drykes floran.
Håller helt och fullt med dig att var den enda nyktra i ett glatt sällskap är pest och pina.
Med måtta och eftertanke fungerar det. Men Alkoholen får inte bli huvudsaken.
Sedan förstår jag inte varför det ska vara öl i pausen vid t.ex. fotboll, frånsett pengarna.
Man behöver inte hälla i sig fyra flaskor vin var bara för att det är fredag
Lagom är bäst.