torsdag 31 mars 2011

Uppmuntran!



Ikväll ska jag motta stipendiet från Svenska Kulturfonden, för mitt engagemang för ungdomar.
Har klurat på vad jag vill passa på och säga till publiken. Tänker mig att det blir något åt de här hållet:
Jag tror på att unga människor är kompetenta att vara aktiva medborgare.
Men bara om man behandlar unga med respekt; både de som halkat lite snett pga av instabila eller sämre förutsättningar än andra och de som har de lätt för sig och har god support hemifrån.

Med ett sådant förhållningssätt får man själv energi och kan tillföra samhället energi.
Jag skulle aldrig orkat ha de tempo jag har och kämpa på om jag inte haft förmånen att så gott som dagligen möta unga människor.

Idag behandlas de flesta unga som om dom stod på tillväxt och därför behöver sysselsättas (för att de inte ska göra något dumt). Ett sådant förhållningssätt bidrar starkt till att unga har en hel del problem med samhället, att unga far illa och mår dåligt. Att en stor grupp dessutom blir vad jag kallar förbarnsligade och försöker ta plats på de vuxenarenor som de kommer åt, (dricka alkohol tidigt, röka, mattrassla, etc).
Detta är ett oerhört resursslöseri på många fronter.

Jag ser genom min praktik att om man ger unga makt, inflytande och reella påverkans möjligheter (vilket är ett långsiktigt arbete) då händer det fantastiska saker.

Jag vill tacka Svenska Kulturfonden för stipendiet men också för de stöd och de bidrag olika ungdomsinitiativ och grupper fått för nytänkande idéer.
Jag vill också tacka alla de ungdomar och unga vuxna jag mött under åren som jag lärt mig så mycket av.
Tack!
Bilden är från Sx2 filmprojekt i somras.

1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

Bamsestort GRATTIS Mia, det är du väl värd!

Karin