måndag 14 september 2009

Drog tester i skolan!

Med anledning av en artikel för en vecka sedan har jag skrivit en insändare, den har inspirerats av Axel Kronholms insändare i somras:

Stoppa den diskriminerande och kränkande idén med Drogtester i skolan! Landskapsregeringens parlamentariska grupp för alkohol- och narkotikafrågor har beslutat att arbeta för slumpmässiga drogtest i skolorna. Testet ska verka som avskräckande, men inte ens gruppen tror på att oanmälda drogtest ska stoppa narkotikaanvändandet. Varför då kränka unga människor!!!!!!
Forskningsutbudet på drogtest i skolan området är relativt litet, men i Australien har man samlat in fakta från hela världen och kom hittade inga bevis för att drogtester i skolan har några som helst fördelar. Istället riskerade testerna skapa stigmatisering och skapa misstro mellan elever och lärare. I rapporten tog man även upp risken med att testerna visar fel och därmed skapar olyckliga konsekvenser för de elever som blir felaktigt anklagade. En forskare vid Malmö Högskola följde ett drogtest försök i Landskrona och undersökte elevernas attityder mot narkotika före och efter införandet av testerna. Han kunde i sin utvärdering inte notera några tendenser till ändrade attityder till narkotika. Flera undersökningar från USA visar att drogtester i skolan är verkningslösa vad det gäller de ungas attityder till droger.

De elever som verkligen vill undgå upptäckt kan via Internet få hur mycket information som helst hur man undviker upptäckt.
Det finns många alternativ till drogtester där pengarna kan göra mycket mera gott. Först och främst gäller det att satsa på skolan. Svenska Folkhälsoinstitutet säger att en skolmiljö där eleverna trivs ger ett bra och grundläggande skydd mot drogmissbruk. Bra relationer till vuxna i skolan är en viktig del i detta och det är bland annat dessa som kommer att ta skada av drogtester i skolan. En berikande fritid där det finns möjlighet till goda relationer med andra vuxna än dem man är beroende av hemma och i skolan är en nyckel och möjlighet att påverka sin omgivning och sitt liv en annan.
Satsa på välutbildade ungdomsarbetare, stöd alla fantastiska ideella ledare så att de kan vara lyhörda och professionella i sina ledaruppdrag och inte minst backa upp och uppmuntra föräldrar att kämpa på och kommunicera med sina ibland besvärliga tonåringar skapa tillfällen där de möts och kan informera sig så att de kan upptäcka problemen tidigt.

Avsikten med drogtester är god, men tyvärr är det ett ineffektivt sätt att behandla symptomen istället för att ta itu med de underliggande problemen.

4 kommentarer:

Isabella sa...

Hej Mia! Jag känner en person som för rätt många år sedan tog droger. Idag säger personen: "Jag var hög i skolan. Jag fattar inte att ingen märkte, att ingen tog tag i mig."

Jag skulle gladeligen kissa i en kopp eller lämna blodprov om rutinen var sådan på min arbetsplats. Jag skulle se det som en god gärning i kampen mot narkotikan.

Visserligen har jag inte helt satt mig in i hur dessa drogtester skulle gå till, men om mitt barn hade börjat med någon form av droger så skulle jag nog vilja att det uppdagades fort som tusan, på vilket sätt det vara må. Där går nog överlevnaden före kränkningsrisken.

Tills vi fått bukt med eländet.

Mia Hanström sa...

Drogtestmetoden kan för många låta enkel och bra i teorin. Jag har erfarenheter av hur droger kan förstöra mångas liv och döda, men jag tror inte på drogtester som en effektiv och bra metod, vilket heller inte dagens forskning visar.
Problemet för mig är att man planerar att vidta en åtgärd som blir dyr och dessutom är kränkande vilket kommer att försvåra det allra viktigaste redskapet kommunikation och relationer. Jag är övertygad om att resurserna ska satsa på annat t ex på skolning av ungdomar, föräldrar, lärare, ungdomsarbetare, föreningsledare och med det upp nå lång bättre resultat i arbetet mot droger. De betyder inte att tvång och förbud inte behövs, men drogtest är ingen bra metod. Jag tror på att man huvudsakligen ska satsa på främjande och förebyggande arbete bland barn och ungdomar med dessa kommer man åt många fler problem. Det är ju inte bara droger som är ett problem; alkohol användning, psykisk ohälsa , självskadebeteenden…

Isabella sa...

Jag är inte tvärsäker i min åsikt. Jag försöker bara sätta mig in i en verklighet där min egen dotter var drogberoende och tänker mer instinktivt.

Jag håller med om att det är de förebyggande åtgärderna man ska satsa på i första hand, men om man upplever att narkotikan fått ett försprång? Om man behöver hitta ett sätt att "mota tillbaka fienden" under en övergångsperiod.

Jag tror inte på enskilda stickprov här och där. Jag tror mer på att låta alla testas i en omgång. Som polisens alkoholkontroller. Inte är det väl någon som upplever dem som kränkande nu längre - när man vet hur viktigt det är att få bukt med rattfylleriet.

Det är en viktig diskussion.

Simon Holmström sa...

Hejsan!

Jag håller fullständing med dig. Jag skrev ett blogginlägg om det just innan du skrev i tidningen. Läs gärna där och kommentera: www.simonkolina.blogg.se
Synd att du inte tillåter anonyma kommentarer, så man kan ge mer information genom de ifyllnadsblocken.