tisdag 16 maj 2023

Nämndreform i Kumlingekommun

Jag har under många år försökte få till en förändring vad det gäller kommunstrukturen och förvaltningen. Det har handlat om en skärgårdsgemensam skolförvaltning, att lägga ned näringslivsnämnden, mer delegering till tjänstemännen, etc. Igår kväll hade vi fullmäktige i Kumlinge då det efter 2 års utredande av frågan nu kommer upp till beslut. Styrelsens förslag är dock att de ska fortsätta vara som tidigare.

Trist men inte förvånande då det oftast upplevs tryggare att hålla fast vid det som är.
Jag hade laddat för att hålla ett anförande och komma med ett motförslag.
Så här arguemnterade jag:
Jag menar att vi behöver en förändring. Dagen struktur gynnar inte transparens och demokrati. Vi behöver en moderniserad struktur där vi kan inkludera människor i arbetsgrupp och samtal istället för att hålla på att harva på med formalia och beslut som de facto inte har någon politisk betydelse.
Dagens struktur gynnar inte demokratin, det är inte demokrati att ha ledamöter som
bara ställer upp, inte läser på, inte har åsikter, inte är engagerade. 
De flesta av oss har ont om tid om man måste lägga tid på det formella så krävs det mycket för de flesta att sen också ska ordna arbetsgrupper och organisera öppna möten som ju behövs för det inte finns någon partistruktur som kan fånga upp och organisera sådant.
Styrelsen är oroad för att folk inte vill ställa upp, jag tror tvärtom att nu kan de bli konkurrens om uppdrag vilket är mer hälsosamt för demokratin.
Styrelsen lyfter fram Lemland och Lumparland, jag vill lyfta fram Jomala och det som Christian Dreyer och Jörgen Strand sade vid vår hearing, de menade att det hade varit en positiv reform för Jomala både för tjänstemän och politiker.
Förändring behövs: vi behöver ta vara på människors kreativitet. Många möten ägnar sig åt detaljer som tjänstemännen borde hantera. Dessutom tar det en hel del tid att bereda ärenden och genomföra möten både för tjänstemän och politiker tid som kunde användas för annat.
En reform vinner inte så mycket direkt pengar som styrelsen skriver, men vi vinner administrativ tid och man får snabbare handläggning genom att ärenden inte ska snurra runt i den kommunala administrationen. Oron för att sakkunskap försvinner håller jag inte alls med om, att sitta som politiker handlar inte om sakkunskap utan om att representera medborgarna, men att förstås sätta sig in i ärenden, de får vi genom engagerade politiker. Vilket jag hoppas att en reform ska leda till.
Sammanfattningsvis är mitt förslag Att genomför en nämndreform där samtliga nämnder utom byggnadstekniska nämnden som är lagstadgad upphör och styrelsen utökas till 7 ledamöter. Detta att stärka demokratiska engagemanget, för att minska administration och få en snabbare och effektivare beslutsgång med snabbare svar och enklare kommunikationsvägar till kommuninvånarna. En reform skulle också bidra till en tydligare skillnad mellan politiska och andra beslut och skapa bättre förutsättningar för de politiska inflytande genom tydlighet och enkelhet.
Mitt förslag:
Att genomför en nämndreform där samtliga nämnder utom byggnadstekniska nämnden som är lagstadgad upphör och styrelsen utökas till 7 ledamöter. 

På mötet blev det omröstning och genom ordförandes utslagsröst vann mitt förslag. Det är första gången på flera år som jag ens tänkt tanken att jag kanske kan tänka mig att ställa upp i val en omgång till. Men än står mitt beslut fast att bara ställa upp i lagtingsvalet.

Inga kommentarer: