söndag 21 februari 2021

Vald till ordförande för fullmäktige i Kumlinge

I torsdags valdes jag till fullmäktiges ordförande i Kumlinge på ett annars lite turbulent fullmäktigemöte. Det är med dubbla känslor, glad över förtroendet men orolig för det svåra läge som de små skärgårdskommunerna har. Det blir en tuff och verkligen inte en bekväm eller lätt uppgift jag tagit på mig. Kommunen står inför stora ekonomiska utmaningar, fullmäktige och styrelse behöver utveckla ett bättre samspel och fullmäktige i sig består av ett brett politiskt fält med många olika grundvärderingar, förståelse av dagens problem och åsikter om hur de ska lösas. De kan bli fruktbart, men är också utmanande.Vi kommer behöva hitta former för att införskaffa kunskap, utbyta tankar och formulera planer och åtgärder. Styrelsen håller på att ta fram underlag för framtidsplanering vilket jag tycker är bra. Det blir en del i de underlag vi behöver. 
Mer orolig är jag för att skärgården blivit helt övergiven av landskapsregeringen. Ingen kommunreform, inga mer stöd trots ökade krav på service, en service som absolut behövs men hur ska den finansieras? Kommunen måste på ett eller annat sätt spara, men som jag ser det ska sparandet i offentlig ekonomi vara hållbar och bygga på konsekvensanalyser. De svaga i samhället måste skyddas och jag är emot höjda avgifter. Jag anser att en av de viktiga åtgärderna även i Kumlinge är att vi måste investera och satsa på framtiden.
I landskapspolitiken behöver vi en investeringspolitik för att värna det stora flertalets långsiktiga intresse av ett hållbart samhälle både miljömässigt och genom ett starkt och jämlikt välfärdssamhälle där nya jobb skapas i en grön omställning. Vi behöver reformer och inte åtstramningspolitik som urholkar välfärden och försvagar vårt samhälles möjlighet att hantera kriser. EU har presenterat en Green Deal, vilket ger möjligheter för Åland och även för Kumlinge. Det finns pengar att söka för miljöåtgärder och samhällsutveckling, t ex i de nya Inter reg programmet som startar. Med dagens räntor är det inte farligt att låna - även Kumlinge behöver investeringspaket.
Vi behöver också ta vara på de Kumlingebor som vill engagera sig och en reform jag efterlyser är att minska den formaliastruktur som vi har idag. Jag menar att vi ska minska antalet nämnder. Det sparar inte mycket pengar, men människors tid. Tendensen bland människor idag är att de gärna engagera sig för en sak, istället för de nötande de kan innebära att sitta i en föreningsstyrelse eller i politiken. Men det bygger sen på att de som tar på sig politiska uppdrag nätverkar, involverar andra och tar vara på människors intressen och engagemang. 
Så, lägg ner näringslivsnämnden och låt styrelsen hantera dessa frågor, involvera näringslivet och medborgarna genom samspel, kommittéer och arbetsgrupper.
Lägg ned äldreomsorgsnämnden och skapa en invånarnämnd som hanterar allt från bildningsnämndens ärenden till integration och äldreomsorg. Använd äldreråd, elevrådet och andra grupper för att skapa bra underlag för beslut.
Vi behöver också en större kommunstrukturreform. Vi måste använda skärgårdsnämnden och samla skärgården för en deliberativ diskussion om framtiden. Jag är än mer övertygad om att vi behöver en gemensam skärgårdskommun som hanterar de stora strukturella frågorna och som kan jobba med regionens utveckling. De fem kommunernas olikhet blir en styrka. Men som läget är nu med ett stort motstånd så behöver vi diskutera hur vi kan komma vidare för
skärgården MÅSTE samarbeta innan den är helt utarmad.
Jag är taggad!
 

Inga kommentarer: