onsdag 24 juli 2019

Ålands trafiken igen! DET MÅSTE BLI EN ÄNDRING

När jag flyttade till skärgården betraktades skärgårdstrafikens färjor som skärgårdsbornas vägar och kostade därför inget att åka med. Sen infördes en administrativ avgift, sen har man ändrat synen helt och idag är det regelrätta avgifter. Det är en stor skillnad jämfört med Åboland där man åker utan avgift.
Man har också i någon slags idé om lika behandling där alla ses som likvärdiga kunder vilket lett till ett gigantiskt regelsystem som ändå slår helt tokigt, med inkonsekvenser och fördyrande levnadsomkostnader för oss som redan ofta betalar mer för service genom de geografiska hinder det medför att bo i skärgården. 
Ett exempel:
Jag skulle ha fest och behövde ett partytält. Bokade ett med bord och stolar och uppsättning. Det kostade 600 € och om man bor på fasta Åland ingår transport, men till skärgården tillkom en transportkostnad på ca 50 €. Det tyckte jag tycket var rimligt då de måste tar sig ut med färjan och de tar tid. Döm om min och tältbolagets förvåning när de visar sig att bara färjavgiften ökar kostnaden med 2*118€ =236€. Förslaget från bokningen för att få ned priset var att bolaget skulle köpa ett årskort. Men hur skulle du under högsäsong hinna gå till Ålandstrafiken för att snabbt få ut ett kort och ändå fortfarande ha en kostnad på 160 € som fortfarande är orimligt hög.
En lösning för att slippa betala som nu var praktiskt omöjlig skulle kunnat vara att jag som har ett årskort tog bil och släp till fasta Åland och själv transporterade materialet och sen när personalen kom för uppsättning skjutsade dem fram och åter till färjan här på Kumlinge. Då hade jag med bil + släp upptaget sammanlagt 8 bilplatser under högsäsong istället för 4. I sådana här fall borde man ge personalen mandat att kunna hänvisa till ändamålsenlighet och service och ge friplats för en liten företagare som ska ge service.
Jag menar att Ålandstrafikens uppdrag måste vara att skapa ändamålsenlig service för oss skärgårdsbor, för företagare i skärgården, för företagare och serviceproducenter som ska göra uppdrag i skärgården, för sommargäster och turister. 
Jag menar att fokus måste ligga på ändamålsenlighet och service och inte regelsystem med 79 regler för att säkra som jag menar en felaktig tolkning av likabehandling. Likabehandlingen att färjorna ska kompensera för de geografiska hinder som det idag innebär att bo i skärgården har helt kommit bort. Jag har länge drivit frågan om att flytta ut hela Ålandstrafiken administration till skärgården, det kommer jag fortsättningsvis driva. Jag skulle också vilja utreda om en bolagisering skulle göra skillnad vad det gäller att ge service och fokusera på ändamålsenligheten. Som vi har det idag kan det inte få fortsätta.

1 kommentar:

Christian Pleijel sa...

Mycket bra skrivet Mia. Visst borde skärgårdstrafikens administration ligga i skärgården. Vi skärgårdsbor betalar som alla andra skatt till landskapet men varför ska våra skattepengar bara skapa jobb i Mariehamn?
Christian Pleijel