lördag 15 december 2018

Kommunalpolitik i Kumlinge en frustration

Kommunalpolitik i Kumlinge, åtminstone för mig. Andra är stolta över budgeten och visst är det bra att budgeten går ihop tom ger ett litet överskott men jag är frustrerad, de förslag till stavningar på framtiden som jag ville ha med skulle inte givit ett minus.

I torsdags hade vi i Kumlinge årets sista fullmäktigemöte, det var en så frustrerande tillställning för mig. Det kändes som att fullmäktiges möte bara ska vara en gummistämpel, inte det högsta beslutande organ som det de facto är.
Jag hade begärt ett budgetseminarium inför budgetarbetet, och som för mig är det något som hålls innan nämnder och styrelse börjar arbetamed budgeten och där där fullmäktige tittar på förra årets budget och där fullmäktige ges utrymma att diskutera prioriteringar och peka ut områden och sådant man anser viktigt så att tjänstemännen har med sig det i nämndernas och styrelsens arbete. Det blir speciellt viktigt i en kommun där vi inte har partier som driver sin politik och det inte finns grupper som har egna möten och seminarier. Det budgetmöte som hölls i ett sent skede var som jag upplevde de närmast ett informationsmöte om vad nämnderna redan beslutat. 

Att sen komma till ett fullmäktigemöte där klimatet är att vi ska snabbt få denna budget klubbad och där man berömmer budgeten för att den är så sparsam, gör mig frustrerad. Det var en budget som har återtagit en del av det som strukits i förra årets budget, men som till exempel inte innehåller ett enda utvecklingsprojekt. Det är inte en framåtsyftande budget som jag ser det.

Redan i början av mötet angavs tonen på mötet, för redan vid mitt första försök att komma med ett förslag till förändring blev det ifrågasatt, hur har jag tänkte att finansiera det. Det handlade om kanske 1500 € för att återinföra det tidigare 1 året på dagis avgiftsfritt. Där lades ribban för vad ledamöterna skulle kunna få komma med. Även om jag är glad över att detta förslag vann vid omröstningen och kommer att återinföras under året. Men det var ju inget nytt. Däremot är jag mycket glad över styrelsens förslag att minska på dagisavgifterna.

Då mötesklimatet var så trist valde jag att släppa de flesta av mina frågor och förslag som jag funderat över när jag förberedde mig inför mötet och satsade på två små förändringar:
Att återinföra stödet för ungdoms- och fritidsverksamhet från 1200 € till 2400 € som drogs ned i den sparbudget som antogs 2017. Jag anser att tidigare bidraget på 2400 € är väldigt lite, för även om kommunen har en tuff ekonomiska situation så får kommunen landskapsandelar just för ungdomsverksamhet som torde torde ligga mellan 1500-2000 €.

Dessutom har man inte satt en cent på det ungdomsråd man valde att inrätta och ännu inte lyckats starta. Jag frågade om man avsatt pengar för t ex utbildning eller studier, men nej, rådet ska inte kosta något.

Andra skärgårdskommuner har igång olika utvecklingsprojekt där kommunen på olika sätt är med och stöder. I Kumlinge har inte kommunen vad jag vet tagit initiativ till ett enda projekt. Det är frustrerade då jag för ett år sedan hade en motion om vikten av detta.
På det Ö för Ö seminariet som Företagsamskärgård arrangerade tillsammans med Näringslivsnämnden och Visit Åland togs flera projektidéer av olika slag fram, varav ett var "Flygfestival Kumlinge". Jag lovade att ta upp projektidén och försöka få tillstånd en lite summa i kommunens budget så att någon kunde arvoderas av kommunen för att utveckla detta projekt. Mitt förslag var ett anslag under näringslivsnämnden på 1000 €. Dessa pengar skulle vara kommunens bidrag för att utveckla och få igång projektet. Näringslivsnämnden hade redan behandlat budgeten när seminariet hölls och därför fanns det inte med i budgeten. Men inte heller detta fick understöd. Styrelsen hänvisade till Företagsamskärgård, men om de skulle varit en väg borde ju arrangören sagt det på seminariet!

Att lägga timmar innan och under möten, ingen ersättning att tala om. Det är val i höst och det tål att fundera på vad man ska lägga sin fritid på.

2 kommentarer:

Nordprick sa...

Du har min röst, iallafall

Nordprick sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.