torsdag 2 mars 2017

Den unga moderna människan önskar snabba persontransporter

Snart ska regeringen ta ställning till nya skärgårdstrafikplaner, de så kallade kortruttsplanerna, med förkortade färjpass och biltransporter över Föglö.

Jag som lyssnar mycket på vad unga tänker och tycker, hör: att ska skärgården överleva och utvecklas krävs snabbgående persontransporter, att flytta tillbaks eller till skärgården kräver att man kan ta sig snabbt fram och åter. Flera i den unga generationen skull helst se att vi teleporterade oss som i Harry Potter, men jag tror att vi måste börja med snabbgående persontransporter.
Jag tänker också på att vi behöver ett transportsystem som binder samman skärgården, de kan snabba persontransporter på ett relativt enkelt sätt ordna. De skulle utöver närheten i tid till fasta Åland underlätta och möjliggöra samarbete i skärgården t ex en gemensam administrativ- och politiskenhet för skärgården som är på tal i kommunstrukturreforemen. De skulle göra att vi i skärgården på ett mer fokuserat sätt kan driva våra frågor och stödja varandra utifrån att öarna har samma geografiska hinder. En gemensamma  administrativ- och politisk enhet skulle kunna få kraft att jobba med utveckling och höja både ledarskapskompetens och olika områdens kompetenser. Jag tror t ex att vi skulle vinna mycket på ett gemensamt skolområde. Jag vill vara tydlig jag menar inte att alla tjänstemän ska sitta på samma ö eller att inte alla dagens kommuner som har elever ska ha skola, äldrevård eller dagis. 
Vi  behöver fortsättningsvis färjor som varje dag kan ta med bilar och gods, men turtätheten kan vara en annan för dessa än idag.
Jag tror att vi måste söka lösningar för snabbgående passagerare transport som går ända in till Mariehamn, där måste de finnas cyklar och någon form av transportmöjligheter t ex en bilpool med elbilar som kan ge möjlighet för skärgårdsborna att enkelt ta sig runt på fasta Åland.
Jag är ingen transportexpert men folk i branschen har sagt mig att det idag finns båtar som skulle kunna fungera i våra vatten både på sommar och vinter. Ta reda på det innan någon avfärdar det.
Jag förstår att många inte vill se detta som en möjlighet, för nog vill också jag ha med mig min bil varje gång jag åker till stan. Men jag tror att vi måste tänka bortom vår egen bekvämlighet. Jag är i alla fall bara mer och mer övertyga om att vi måste lyfta blicken och vara lika modiga som de som projekterade tunnelbanan i London en gång där så gott som alla sa "ingen kommer att vilja åka i tunnlar". Men idag inser alla att de var en mycket smart investering.
Vill vi att skärgården ska ses som en möjlig bostadsplats så kräver den unga, moderna människan snabba kommunikationer, då tror jag att kortrutt kostar för mycket och står i motsättning till en ny form av trafik.

Inga kommentarer: