söndag 19 juli 2015

Det är dags för en stark socialdemokratisk skärgårdspolitiker i lagtinget

Det är val i höst, jag har bestämt mig för att ställa upp i både kommunal- och lagtingsval igen. Ett av mina mål är att få hela Åland att förstå att skärgården är en viktig och attraktiv resurs inte en belastning för Åland som det alltför ofta påstås i debatten. Både människorna och naturen är oerhört viktiga för hela Åland.
Jag tror att nyckelord för skärgården är samarbete och nytänkande. Jag menar att ungas åsikter och idéer måste ges utrymme att utvecklas och tas till vara. Jag menar att teknikutvecklingen och kretsloppstänkande kombinerat med gammal traditionell kunskap och naturnära liv är en grund för en levande skärgård. Vi har idag en skräddarsydd och småskalig infrastruktur och vi har lyckats vända utflyttningstrenden. Idag har t ex Kumlinge med mycket små medel lyckats med delmålet att lika många flyttar in som ut. Problemet är att befolkningen är gammal och det föds färre barn än de som dör, så vi minskar fortsättningsvis. Men jag är övertygad, det går att svänga och jag vill vara med på flera sätt och göra det. Jag är glada över att Företagsamskärgård som jag var med och startade har fått resurser och nu kommer att bli en viktig del i arbetet. Jag är glad över att SKUNK som jag stöttat i över 20 år nu har bra med resurser och satsar på demokrati, internationalisering och entreprenörskap tre oerhört viktiga områden för framtiden. Jag menar att det är dags för en stark socialdemokratisk skärgårdspolitiker i lagtinget, en politiker som är övertygad feminist och antirasist och som tror på samarbete och solidaritet.

Inga kommentarer: