onsdag 10 juni 2015

De handlar om att ge fler möjligheter inte färre!

Emellanåt kommer det artiklar som friskt delas på nätet om att genuspedagogik är något dåligt som kommer att likrikta människor och att vi inte ska göra barn könsneutrala. De menar att de finns genusfundamentalister som vill förbjuda t ex rosa för flickor och låta förskollärarna vara någon form av ”genuspoliser”.

Genuspedagogik är inte ett sätt att göra barn könsneutrala? 
Genuspedagogik handlar om att inte förstärka traditionella könsroller. Utan öppna upp för mer mångfacetterade möjlighet för barn att vara.
Genuspedagogik handlar om att motverka de traditionella och begränsande könsrollerna. Det handlar t ex om att se till så att pojkar inte styrs in i en mall där de antas vara stökiga och inte förväntas vara intreserade av skolan. Att ge pojkar möjlighet att i högre grad utveckla sin känslomässiga intelligens och sociala kompetens. Det handlar om att låta flickor ta plats, våga säga ifrån och lära dem att de får vara starka och modiga. Låta flickor vara mer än bara sitt utseende.

Handlar då genuspedagogk om att slänga ut dockvrån och och bilbanorna från lekrummen eller våra dagis? Nej, det handlar om att de som vill ska få leka i dockvrån eller med bilbanan, oavsett om de är pojkar eller flickor. Det handlar om att alla ska ges möjlighet att leka alla lekar och i blandad grupper, inte att kategoriser i kill- och tjejlekar. Genuspedagogik handlar om att behandla varje barn utifrån dennes personlighet och inte utifrån kön. Det handlar inte om att ta bort, eller förbjuda någonting utan att lägga till, öppna upp, berika och tillåta mer.
Vad är det som gör att vissa envisas ja tom psykologer, dagispersonal. lärare och reportrar med att påstå saker som vi som jobbar med frågan vet inte är sant. Bara begreppet genusfundamentalist gör mig fundersam, vem vinner på det att sprida okunskap och demonisering? Vilka är bevekelsegrunderna är det bara rädsla eller finns det andra saker det handlar om? Jag vet faktiskt inte.

Inga kommentarer: