söndag 30 december 2012

Svar på frågor om Socialdemokraternas politik för skärgården


Fortsätter att blogga på skärgårdsspåret. Sossekansliet får ofta frågor från studerande som gör olika arbeten. Kansliet försöker sprida på arbete med att svara på dem. Före jul kom fyra frågor från en studerande på Ålands gymnasium som jag nu äntligen fick tid att svara på. Valde att bifoga två bilagor från hur Socialdemokraterna skrev i sitt valprogram och ett som nätverket skärgårdens socialdemokrater formulerade inför valet.
Det är bra när man får tid att titta tillbaks och tänka lite större mitt i den realpolitiska vardagen.

Är det viktigt med en levande skärgård?
Ja.
Åland använder inte sin potential för människors bästa om man inte skapar förutsättningar för folk att bo och leva även i skärgården. Tidigare var skärgården när den enklaste och bästa transportvägen var vattnet mer av en centralort. Skärgården är en resurs i form av kreativa naturintresserade människor och en fantastisk natur.
Socialdemokraterna säger i sitt program "Vårt mål är att ge goda förutsättningar för att de olika regionerna att utvecklas och blomstra. Motsättningar mellan regioner ska bytas mot solidaritet och samarbete." 

Vad är anledningen bakom avfolkningen?
Skärgården lider av, som alla annan glesbygd, att den saknar centralorternas fördel med jobbmöjlighter, utbildning och annan service. Det gör att de är en stark flyttningsrörelse från skärgården till centralorterna, vilket utarmar skärgården då befolkningen minskar och servicen minskar. Skärgården har dessutom sitt speciella problem med sitt beroende av färjor, där man idag har ett transportsystem som delvis pga dålig planering och framförhållning utvecklats ett relativt dyrt och delvis oändamålsenligt sätt att transportera människor och varor. 

Går det att stoppa avfolkningen? Bör man i så fall göra det, och hur?
Ja, genom politiska åtgärder kan man begränsa centralortens dominans. Jag anser att man bör granska de system som man byggt upp idag med ett normkritiskperspektiv och på så vis se hur man ständigt omedvetet ger förmåner till centralorten genom att t ex påstå att all service, förvaltning och administration måste ligga på samma ställe. Med dagens nätbaserade system är det på ett helt nytt sätt möjligt att utlokalisera verksamheter. 
Man borde också problematisera hela de system man skapat med synen på kontroll av arbete där det finns ett informellt system som säger att man bara är på sitt arbete när man är fysiskt på plats vid sitt skrivbord och att man ska finnas fysiskt tillgänglig på ett kontor så att folk kan söka upp en. Det har visat sig att folk många gånger arbetar mycket effektivare med ett friare arbetsätt med möjligheter till mer eller mindre distansarbete. Idag kan man utveckla en nätbaseradservice där alla oavsett var dom bor har samma möjligheter att få snabba service svar på sina frågor utvecklas byggas. Då blir det också om den politiska viljan finns möjlighet till utlokaliserade arbetsplatser både från det privata näringslivet och samhället. I detta tror jag att samhället måste gå före, men också skapa stödåtgärder för de företag som vill testa. I ett första steg kommer det ju att både kosta pengar och kosta på för organisationen som det alltid gör när förändringar görs. Men resultatet visar från andra utlokaliseringar t ex av Taxi Stockholms växel till Ingmarsö att det blir både effektivare och personalpolitiskt bättre,
Socialdemokratiska partiet har inte diskuterat denna fråga i detalj, men nätverket skärgårdens socialdemokrater anser denna fråga är viktig.

Skärgårdens socialdemokrater uttalade inför valet följande om trafiken: Man bör också satsa på en hel ny trafikform som kan komplettera dagens trafik den ska vara baserade på snabba och smidiga persontransporter och på så vis förkorta tidsavstånden. Det nya transport- och trafiksystem ska ta sin utgångspunkt i behovet av varu- och passagerartransporter. För att kunna locka nya invånare och få underlag för alla nödvändiga samhällsfunktioner behöver vi nya trafiklösningar som knyter ihop de olika delarna av skärgården med varandra, men även minskar tidsavståndet till Mariehamn. Att med en tunnel göra skärgården till en förort är att kapitulera. Vi har färdiga sjövägar – dom ska vi nyttja och utveckla i framtiden. Med avgiftsfri busstrafik både inom skärgården och till fasta Åland förbättrar man allas rörlighet.

Hur har tidigare försök att attrahera folk till skärgården gått?
Dagens landskapsandelssystem har varit en bra metod att stärka och kompensera skärgården för de geografiska nackdelar man har, också synsättet på att färjorna är skärgårdsbornas landsvägar och därmed ska vara gratis har varit en bra metod. I dag utvecklas ett kommersiellt tänkande runt trafiken vilket jag är tveksam till men som många ser som ända möjligheten att bibehålla en något sånär bra trafik.
Tyvärr har dagens system vad det gäller stöd för investeringar gjort att även om landskapsandelarna till stor del finns kvar så blir det omöjligt för de små kommunerna att klara av de nödvändiga investeringarna i framtiden. Kökars service hem för äldre gör att kommunen har stora likviditetsproblem. Kumlinge renovering av sitt dagis och servicehem kommer att sätter den kommunen i liknande sits. Invånarantalet och de kostnader det medför att utveckla servicen räcker helt enkelt inte till.

De olika Skärgårdskommuerna själva har en gemensam organisation Företagsamskärgård som tidigare var stark och jobbade näringsutveckling på bredfront. Den har idag inget verksamhetsstöd från Landskapsregeringen utan bara från kommunerna, vilket gjort att den försvagats. Skärgårdskommunerna har också ensamma och tillsammans kampanjer och små enkla åtgärder i form av inflyttarteam, pröva på möjligheter och annat. Jag anser att man från Landskapsregeringe ska stödja Företagsamskärgård så att organisationen kan bli en stark utvecklingsenhet som på ett professionellt sätt kan härbärgerar olika former av större och mindre utvecklingsprojekt samt ha en skräddarsydd företagsutvecklingsverksamhet. 
Hälsningar
MIA


Bilagor 
Utklipp från Socialdemokraternas valprogram:
Stabil politik för skärgården
Man kan inte spara sig till en levande skärgård. Skärgården är på grund av sitt perifera läge i behov av särskilda insatser för en god levnadsnivå för den fast bosatta befolkningen. Det viktigaste är en stabil och pålitlig trafik. Näringsidkare och befolkning måste kunna lita på att trafiken fungerar. Genom att bilda ett samhällsägttrafikbolag för skärgårdstrafiken kan man ge brukarna ett ökat inflytande över trafiken. Vi tror inte att privatiseringar kommer att rädda skärgårdstrafiken, snarare skapa ökad osäkerhet. Vi vill se breda politiska överenskommelser om skärgårdens framtid och trafikutvecklingen.
Viktig är att skärgårdssamhällena har en god basservice inom omsorg och skola och utöver detta måste man ständigt arbeta vidare för att öka antalet arbetsplatser. Man ska stimulera den tredje sektorn, småföretagen och utlokalisera offentliga arbetsplatser. Ett levande kultur- och fritidsliv skapar trivsel och stärker gemenskapen. Besluten på lagtingsnivå ska stödja och uppmuntra skärgårdsbornas egna initiativ och arbete för att stärka sina samhällen och få fler invånare. Vårt mål är att ge goda förutsättningar för att de olika regionerna att utvecklas och blomstra. Motsättningar mellan regioner ska bytas mot solidaritet och samarbete.
2011-2015 vill vi:
garantera skärgården en stabil och säker trafik
stödja kommunernas egna insatser för inflyttning, planering och utveckling
stödja kultur- och fritid som en trivselfaktor som skapar gemenskap och sammanhållning
skapa bred politisk överenskommelse om trafikens framtid och utveckling

Bilaga
Nytänkande och samarbete för/i skärgården

Vision för skärgården
År 2025 ligger skärgården mitt i världen, där finns goda förutsättningar för nytänkande och framtidstron är stark. Invånarantalet har ökat och ungas åsikter och idéer tas till vara. Hållbar utveckling är en grund för de politiska besluten och det globala perspektivet finns alltid med. Skärgårdsborna lever ett miljövänligt och modernt liv nära naturen och kulturlivet blomstrar. Boendet och kommunikationerna, ja hela livet bygger på de senaste inom teknikutvecklingen och skärgården är den första regionen som fungerar helt enligt ett modernt kretsloppssamhälle. Skärgårdsborna kombinerar gammal traditionell kunskap om naturnära liv med ett solidariskt liv med natur och andra människor. Skärgården ses av hela Åland som en attraktiv resurs med en småskalig infrastruktur och ett fantastiskt läge.
Program
Det är dags för en stark socialdemokratisk skärgårdsrepresentation i lagtinget. Det behövs mera nytänkande och samarbete. Målet är att skärgården förblir skärgård men där tidsavstånden förkortas genom nya trafiklösningar och kontakterna blir fler genom ny teknik.
Det åländska samhället är bara så starkt som den svagaste länken i kedjan. Regionen skärgård är mer än någonsin i behov av socialdemokratins grundvärderingar om trygghet, solidaritet och en rättvis fördelning.
Kortare vägar!
Det krävs nya trafiklösningar. Förkorta tidsavstånden! Ett nytt transport- och trafiksystem tar sin utgångspunkt i behovet av varu- och passagerartransporter. Framtidens behov är inte desamma som idag. Mer nytänkande behövs i utvecklingen av skärgårdstrafiken eftersom nuvarande trafik har vuxit fram i ett samhälle som förändrats radikalt. För att kunna locka nya invånare och få underlag för alla nödvändiga samhällsfunktioner behöver vi nya trafiklösningar som knyter ihop de olika delarna av skärgården med varandra, men även minskar tidsavståndet till Mariehamn. Att med en tunnel göra skärgården till en förort är att kapitulera. Vi har färdiga sjövägar – dom ska vi nyttja och utveckla i framtiden. Med avgiftsfri busstrafik både inom skärgården och till fasta åland förbättrar man allas rörlighet.
Mer kontakter!
Bredband med optisk fiberkabel byggs ut i hela skärgården. Sjukvården, skolan och andra enheter ges möjlighet att utveckla sin verksamhet med möten och kunskapsinhämtning via nätet. Webbkommunikationen utvecklas som en självklar del av mötestekniken. Alla hushåll ska ha tillgång till åländsk tv-produktion.
Mer folk!
Den viktigaste frågan för skärgården är ökad inflyttning. Då behövs det bostäder och tomter att bebygga. Här krävs att kommunerna planerar mark och bygger hyresbostäder av olika slag. Beredskapen i kommunerna för att ta emot nyinflyttade måste utvecklas med språkundervisning i svenska för både unga och äldre. 
Barn och unga
Ungdomspolitiken och ungdomsarbetet i skärgården ges mer resurser. Barn och ungas idéer, kunskaper och energi skall tas till vara. Skolornas elevrådsarbete och ungdomarnas egen intresseorganisation SKUNK stärks. Stödet till de gymnasieungdomar som flyttar hemifrån förbättras.
Fler jobb!
Nya jobb måste skapas. Grunden till välfärd och välmående är att alla har jobb! Ett utökat stöd till Företagsam Skärgård är en viktig del i att ta tillvara skärgårdsbornas egna initiativ. Investeringslån och bidrag måste anpassas till den småskaliga verklighet som många skärgårdsborna lever i. Mångsyssleri har alltid varit ett kännetecken för en framgångsrik försörjning i skärgården.
Mer trygghet!
Hälsovårdarberedskap dygnet runt i alla skärgårdskommuner är en rättvisefråga. Att bara ha beredskap delar av året skapar inte tillräcklig trygghet. En skärgårdsläkare behövs så att hela skärgårdsbefolkningen erbjuds ”husläkare” i sin hemkommun.
Skärgården behöver en sjöpolis som året om ansvarar för trygghet och säkerhet i skärgården.
Polisen ska agera vid vårdslös fisketurism, trafikolyckor och jobba förebyggande, speciellt i kontakten med unga.

Inga kommentarer: