måndag 19 mars 2012

Attack på skärgårdstrafiken, låt oss slippa populistiska utspel!


Niklas Lampi går till attack mot skärgården i en ledare den 15/3 och väljer att peka ut skärgårdstrafiken som en onödigt dyr verksamhet. Han pekar speciellt ut Kumlinge som en lyxkommun som har två färjlinjer, han bortser helt från att Kumlinge (och Sottunga, som också berörs) är de kommuner som ligger i mitten och har längst åt alla håll, men han attackerar också Kökars trafik österut. Idag har alla kommuner minst två linjer som angör kommunerna, ingen är oviktig. Vad det gäller den tvärgående linjen så möjliggör den kommunikation mellan skärgårdskommunerna, något som är oerhört viktigt. Niklas Lampi hävdar att motiveringen av tvärgående handlar om en fiskbil! Har chefredaktören tittat på statistik och fakta eller tycker han bara lite och lyssnar på rykten? Linjen binder samman skärgården och är en väletablerad linje för många olika tunga transporter samt transport av farlig last och färskvaror. Nyttjandegraden av tvärgående linjen är hög; dess tidtabell och rutt passar både skärgårdens näringsliv och kommuninvånare. För mig som jobbar med ungdomar i hela skärgården är tvärgående oumbärlig. Ca hälften av Kumlingeborna pendlar till arbeten på andra orter, några av turerna möjliggör för folk att på ett något sånär rimligt sätt resa till och från sina arbetsplatser. Blir det för besvärligt att resa så kommer folk välja att flytta.

Ålands skärgårdstrafik är ett mycket välutvecklat skärgårdstrafikkoncept. Det har en hög säkerhet, god struktur välutbildad personal och en flotta som är välanpassad för förutsättningarna med boende på större öar och vinterklimat delar av året. Åland är i väldigt hög grad skärgård och de är de flesta av oss stolta över. Skärgården och ö-livet är en stor del av det som gör oss till Ålänningar. I den åländska budgeten är skärgårdstrafiken en stor post, men den är enligt uppgift inte extremt stor om man jämför med andra skärgårdar.

Jag menar att om man vill ha fast boende och en levande skärgård så måste man inse att det ger en relativt hög kostnad vad det gäller transporter, man kan minska den med en del omstrukturering, genom att bygga en del bankar och broar och ställa om till miljövänligare trafik, men en relativt stor kostnad i den åländska budgeten kommer att kvarstå. I Åboland ser man ser på färjorna som förlängda vägar, som man gjorde förr även på Åland. I Åboland är resandet gratis precis som det är på vägarna.Vi ska vara stolta över vår trafik och långsiktigt utveckla den för att få ned kostnader, men en levande skärgård kostar, precis som att vårt vinterklimat kostar i form av snöplogning och dyra värmekostnader.

Alla områden kommer att tvingas spara, låt oss slippa populistiska utspel och att den som skriker högst behåller mest. För något år sedan förslog jag till skärgårdsnämnden att vi tillsammans med Åbo akademi (som var intresserade) skulle skapa organiserade medborgarsamtal kring trafikens utveckling. Det föll inte dåvarande makthavare i skärgården och ministrar i smaken, kanske för att de inte förstod styrkan i att involvera många i en demokratisk process. I grunden handlar det om att ge många fakta och tillsammans hitta lösningar. Vi står inför stora utmaningar och måste ha en fungerande infrastruktur, det ekonomiska läget är tufft, men jag är övertygad om att skapar vi bra former för dialog och gör konsekvensanalyser så hittar vi både kortsiktiga och långsiktiga lösningar.

Inga kommentarer: