Här kommer insändaren
"Det börjar luta åt trakasserier av en yrkeskår
Niklas Lampi skriver i sin ledare 10 februari “Inom
trafikavdelningen har facket gått i taket för att arbetsgivarna inte längre
godtar övertider och löner som trotsar allt sunt förnuft.”
Det är anmärkningsvärt att Niklas Lampi inte tycks ha
grundläggande kunskap om hur samhället fungerar. Att om och om igen påstå och
insinuera att personalen på färjorna har lurat till sig förmåner och att trafikavdelningen
och infrastrukturminister Veronika Thörnroos nu gör rätt, som onyanserat hänger
ut en personalgrupp är att gå över anständighetens gräns. Att sedan ministern
och ledningen istället för att klargöra läget, samtala och diskutera väljer att
köra konfrontations linjen är också beklagligt och kommer högst troligt bara
kosta mer i längden. Jag tycker att detta börjar luta åt trakasserier av en
yrkeskår. Det system som byggts upp med övertider och lönesättning är något som
under årens lopp har förhandlats fram, där kanske Landskapet varit den största
vinnaren. Läsningen med övertider har varit en billigare väg för arbetsgivaren
som annars behövt anställa fler till en dyrare kostnad. Enskilda sjömän har
förstås också haft ekonomiska fördelar av det, men det har följt ett system som
man kommit överens om. Idag har den gemensamma överenskommelsen om
övertidsskridande brutits, vilket högst troligen i längden kommer att kosta
Landskapet mer och sjömännen får mer normala arbetstider.
Risken för oss som bor i skärgården är förstås mindre
trafik, men det är ju inte sjömännens ansvar. Det ska heller inte vara på
bekostnad av att samhällets grundläggande spelregler med lagar, avtal,
anställdas rättigheter och skydd inte beaktas."
För den som undrar, jag har varken nära vänner eller släktingar som jobbar inom skärgårdstrafiken, jag bara tycker att man om och om igen i media och från Landskapet går över anständighetens gräns.
Jag skulle önska att media valde att komplicera och välja att beskriva saker från fler håll, istället för att köra på med enkla lättköpta poäng. En artikel som speglar hur trafikavdelningen ser på sin roll om arbetsgivare, en artikel som problematiserar den svåra balansgången med politiker som vill vara handlingskraftiga och ha snabba resultat samtidigt som demokratiska beslut och långsiktighet tar tid, en artikel om vad skärgårdstrafik kostar om man jämför med andra ställen, en artikel om varför facket gått med på den höga övertiden, en artikel om varför Lanskapet gått med på densamma, ja det finns hur många intressanta vinklingar som helst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar