måndag 21 november 2011

6 TH ToolFaire Tallin 16-20/11

Efter tre mycket intensiva dagar är jag hemma och samlar ihop tankar och idéer.
Några intryck i bild.








Jag bidrog med två workshops en konkret metod Ramar och Hierarkier, samt Kill- och tjejgrupps arbete. Det fungerade bra även om det för mig var en utmaning att hålla workshop på engelska.

Jag har lärt mig mycket olika saker, men kanske främst fått perspektiv på hur ungdomsarbete utvecklas på andra ställen vilket inspirerat mig. Ofta känner vår organisation oss väldigt ensamma i vår syn på hur ungdomsarbete kan och ska bedrivas. Under verktygsmässan var jag på flera intressanta workshops och hade flera intressanta samtal bland annat om deltagande och demokrati.

Jag har också sett hur man kan använda teckning som dokumentations form och hur en hemsida om man lägger resurser på den verkligen kan vara en aktiv resurs både före, under och efter arrangemanget med information, e-evaluations, metodbeskrivningar, anmälningsförfarande, bilder, dokumentation, etc.

Jag har blivit än mer övertyga om att Åland behöver ett modernare sätt att se på ungdomsarbete, att det inte handlar om att aktivera ungdomar utan att det är ett främjande arbete med ingredienser av ett ständigt lärande och självutveckling som behövs.

Man får tacka EU och CIMO för denna möjlighet att faktiskt vara den enda utvalda representanten från Finland bland 128 andra deltagare från nästan 50 länder.

Inga kommentarer: