tisdag 1 juli 2008

Politiker uppdraget

Jag funderar ofta på politiker uppdraget. Igår frågade ungdomarna som jag är på läger med (SKUNKs musik och bandläger) efter att jag varit på fullmäktige här i Kumlinge , varför jag engagerar mig och en del tyckte att de verkade onödigt. Här har vuxenvärlden verkligen misslyckats med att förmedla vad politik faktiskt är.
Försökte förklara att de gör skillnad om man engagerar sig och att man kan påverka i stort och i smått genom att engagera sig även om det ibland är tråkigt. Igår fick jag t ex med en skrivning om miljö- och etiskttänkande i de avtal som ska skrivas mellan kommunen och ett renhållningsföretag. Inget bindande men ändå i liten viktig pusselbit. Politik är väldigt ofta små pusselbitar.
En annan aspekt är att politiker förstås ska lyssna på opinionen, men när de balanserar över till att smeka opinionen medhårs för att bli inröstad nästa gång, istället för att drivas av en övertygelse och ta vara på den kunskap och erfarenhet som finns och faktiskt få människor att börja tänka, så är det verkligen en baksida av politiken. Här är t ex miljöarbetet och jämställdhet två sådana frågor som inte alltid är så bekväma att driva.

Inga kommentarer: