Det behövs en skärgårdspolitik som bottnar i de socialdemokratiska grundvärderingarna; solidaritet, frihet, fred, jämlikhet och alla människors lika värde. En politik som inte fladdrar hit och dit utan som bottnar i att alla ålänningar har lika värde. En politik som stärker möjligheterna att bo kvar och öka invånarantalet.
Skärgården ska förbli skärgård, men nya resmöjligheter, ny teknik och årstidsanpassad mötesverksamhet ska skapa nya förutsättningar för en modern ändamålsenlig organisation och administration. Socialdemokraterna jobbar för ett Åland där alla regioner är livskraftiga, där trygghet, utveckling och en rättvis fördelning är i fokus. Småskaligheten är viktig, men vi behöver samverkan och samordning på många områden för att nå detta.
För skärgården krävs ofta speciella lösningar. Vi behöver nya trafiklösningar för att förkorta tidsavstånden. Det är en viktig grund för att behålla och locka nya invånare och få underlag för nödvändiga samhällsfunktioner. Vi behöver trafiksystem som knyter ihop de olika delarna av skärgården med varandra, så att vi kan stärka samarbetet både inom skärgården och med andra. Kommunerna, sjukvården och skolan och andra enheter måste utveckla sitt arbete via nätet. Webbkommunikation utvecklas som en självklar del av mötesteknik: Först då upplever människor att avstånden spelar mindre roll. Den kommunala verksamheten och poltiken måste i ännu högre grad årstidsanpassas, så att t ex politiska möten hålls när och var det är lämpligt beroende på resmöjligheter och högsäsonger för olika verksamheter. Jag tror på en skärgårdskommun vilket betyder en gemensam administration och gemensam politisk organisation. Idag har internationella företag kontor över hela världen, kolleger som sitter på olika ställen på jordklotet har daglig kontakt med varandra och träffas fysiskt vid behov. Det är för mig självklart att detta skulle fungera även i den åländska skärgården. Vi ska bygga upp en modern organisation, en organisation som skulle kunna vara en förebild och intressant för andra ställen med långa avstånd. Det betyder att servicen och kommunkanslierna fortsättningsvis finns kvar ute regionen. En viktig sak men en gemensam skärgårdskommun är att tillsammans kunna tala med en röst för skärgårdens bästa. En annan att kunna samla kompetens och vara starkare så att kommunen bland annat kan involveras i olika former av utvecklingsprojekt för att tillskapa resurser och nytänkande.
Jag vill att:
* Kollektivtrafiken till land och sjös utvecklas bland annat genom snabba persontransporter.
* Ålandstrafiken omskapas och en ny organisation skapas med fokus på service och ändamålsenlighet. Här vill jag att man igen ser över möjligheten att flytta verksamheten ut i skärgården och färjorna igen bli avgiftsfria som tidigare och i Åboland med motiveringen att färjorna är våra vägar och Åland inte har vägavgifter.
* En extern utvärdering görs över privatiseringen av skärgårdstrafiken, där möjligheten att återta driften ses över.
* Alla åtgärder och beslut konsekvensbedöms utifrån hur de påverkar de skärgården. Då normen är att bo centralt, gynnas medvetet och omedvetet, alltid de som bor på en centralort, därför måste alla beslut och åtgärder alltid konsekvensbedömas utifrån hur de påverkar skärgården.
* Teknikutvecklingen tas tillvara. Kommunerna, sjukvården och skolan och andra enheter måste utveckla sitt arbete via nätet. Webbkommunikation utvecklas som en självklar del av mötesteknik, och då spelar avstånd ingen roll. Ingen i skärgården ska t ex i onödan behöva åka till stan för att träffa en läkare.
* En skärgårdsläkartjänst inrättas, som har till uppgift att arbeta uppsökande och utveckla hälsovården för alla som bor i skärgården.
* Företagsam Skärgård förstärks och får i uppdrag att bli skärgårdens lokala utvecklingsorganisation som både kommunerna och näringsliv behöver, så att stöd och möjligheter blir verkliga möjligheter för den småskaliga skärgården med sina geografiska hinder.
* Kommunerna utvecklar partnerskap kring ungdomsarbete för att skapa högkvalitativ fritidsverksamhet. Landskapsregeringens stöd måste öka för att kompensera de geografiska hindren som barn och unga som bor i skärgården har.
* En sjöpolisenhet som året om ansvarar för trygghet och säkerhet i skärgården skapas. Polisen ska arbeta förebyggande men också kunna agera vid allt från vårdslös fisketurism, brott, katastrofer till trafikolyckor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar