onsdag 17 februari 2016

Vart tog skärgårdsperspektivet vägen i ÅHS styrelse?

Nya ÅHS styrelsen är nu är utsedd, jag tycker till skillnad från en del andra att det är helt rätt att de sitter politiker i styrelsen de representerar oss medborgare och kan tillsammans med ledning och personal forma den mest ändamålsenliga verksamheten. Jag har ingen åsikt om de som är valda, några känner jag till som engagerade i andra frågor, andra vet jag inget om, men de som är upprörande är att man inte liksom förra regeringen valde att ha en skärgårdsrepresentant i styrelsen. 
Den här gången har man inte ens tagit in en ”vanlig” politiker med hemvist i skärgården.

Som jag ser det är det väldigt viktigt att ha en aktiv skärgårdsrepresentant som hela tiden kan föra in skärgårdsperspektivet, de gäller alla områden. 
Jag är JÄTTE besviken. Jag menar att det är lika viktigt med en representant för skärgården i ÅHS som det är för Åland att ha en representant i parlamentet i Helsingfors eller som att vi har kvotering av underrepresenterat kön i alla politiskt tillsatta organ.

Under min år nu i ÅHS styrelse så har Stig Brolin som varit skärgården representant gjort ett väldigt viktigt arbete. Att nu i fyra år, där de aviserats drastiska nedskärningar inte ha någon från skärgården med i styrelsen gör mig väldigt orolig.

Inga kommentarer: