fredag 12 juli 2013

Åldringsvården i framtiden


De Gamlas Hem har gjort en utredning (jag har inte läst rapporten ännu) det är jätte bra och viktigt att  men resultatet är inte förankrat i medlemskommunerna, lika lite som kommunservicereformensförslag är det Nya Åland hade rubriken Skräckrapport om åländsk äldrevård, förstår att rubriken är säljande men trist för alla oss som på olika sätt arbetar med den i praktiskt eller politiskt. Jag skulle önska att tidningen hjälpte oss att fördjupa kunskapen om hur det verkligen är och lyfter fram både styrkor och svagheter av dagens småskaliga verksamhet.
Jag ser både i kommunstrukturreformen och de jag läst i tidningen av rapporten att centralisering är lösningen på kvalitet och jämlikservice, men jag saknar att någon tittar på styrkan i småskaligheten och närheten, vilket jag tror är en viktig aspekt. Jag saknar fakta och diskussion kring styrkan i det lokala och det lilla.
Jag var nyligen och på besök på vårt effektiviserade serviceboende här i Kumlinge, som nu är beläget i tillfälliga lokaler i Enklinge. Jag är imponerad av den omsorg som ges, trots väldigt slimad budget kommunen har trots, tror jag de högsta skatteöret på Åland en mycket stram budget för allt, men lyckas ändå få till det på ett tillfredsställande och bra sätt. De brukar- och anhörigundersökningar som görs visar också att man är nöjd med den omsorg de gamla får. Om ni skulle få tillgång till kommunernas enkäter och göra en jämförelse vore det jätte intressant.

Det finns en styrka i centralisering och samordning som är viktig, men närhet, omsorg, småskalighet och relationer är också viktigt, faktiskt ibland kanske viktigare framförallt i omsorgen om människor. I de små systemen finns också informella säkerhetssystem när saker och ting inte fungerar, men också förstås svagheter i t ex fördjupad kunskap, men det finns det i större också. 

Kumlinge kommun har inte behövt eller velat använda de två platser vi har på De Gamlas Hem och innan vi hamnade i att måste ha tillfälliga lokaler under renoveringen så fördes en diskussion om att sälja dessa platser. Vi ser att vården på hemmaplan är så viktig för välmåendet.

Vi behöver diskutera balansen mellan småskalighet och närhet, effektivisering och centralisering, kompetens och sunt förnuft. Ja vad blir det bästa för våra åldringar framöver. Det finns inga enkla svar.

Inga kommentarer: