söndag 28 september 2008

Sjukskriven

Nu har jag varit sjukskriven sen den 1 sept och försökt att på olika sätt vila och fylla på krafterna. Började känna redan i aug att de som läkarna diagnostiserat som C4 brist i komplementsystem, som leder till diffus värk dränerade mig helt på ork och kraft. Korta nätter pga att kroppen inte trivs med att inte få röra sig, (5 timmar brukar vara max sen behöver jag upp och röra mig) och den diffusa värken som också drar energi har igen lett till att jag känner av vad man kanske kan kalla utmattningssymtom. Svårt att få saker gjort, lite ork, svårt att koncentrera mig och trötthet. Att värken drar energi hade jag inte tänkte på tidigare, de lärde jag mig när jag gick hos smärtläkaren, förra eller förr förra omgången jag behöver dra i nödbromsen och vara sjukskriven ett tag för kraftåterhämtning. Då träffade jag också en terapeut några gånger, men vi båda konstaterade att jag trivs med livet, att det är hektiskt ibland men att jag har ganska bra balans. De var bra att både träffa smärtläkaren och terapeuten även om de inte hade någon direkt hjälp att ge. Det är så ofta framförallt kvinnors värk kopplas till att de sitter i huvudet eller i deras livssituation, vilket säkert stämmer många gånger, men inte i mitt fall.
Det som är besvärligt för mig är att det är svårt att driva egen firma och vara sjukskriven, man måste ju se till att man har jobb när man kommer tillbaks. Jag har valt att svara på mail, betala räkningar och gå på något möte som inte kräver så mycket, men inte ta ut lön. Tycker att det borde vara både etiskt, lagligt och mest ekonomiskt för alla parter. Jag får inte dubbla ersättningar, jag har ett jobb att gå tillbaks till, jag mår bra av att vara involverad på mina egna villkor. Minns att i Sverige uppmuntrade försäkringskassan sjukskrivna att aktivt hålla kontakten med sin arbetsplats.
Jag tycker att sjukskrivningsystemet är alldeles för gammaldags i Finland, man borde t ex kunna vara deltidssjukskriven och inte som i nuvarande system endast vara halvtidssjukskriven som en del efter en längre sjukskrivning.

Inga kommentarer: