tisdag 30 juni 2009

Tjejgruppsmetoden och sexslavhandel

Min senaste krönika i Arbetarbladet.
Jag är nyligen hemkommen från Petrozavordsk där jag för Ålands Fredsinstitut tillsammans med kolleger från Litauen, Kaliningrad och Vitryssland presenterat vårt arbete med tjejgrupper som en metod att stärka tjejer. Projektet är en liten pusselbit i det förebyggande arbetet mot prostitution och sexslavhandel. Det jag gör är att utbilda tjejgruppsledare som sedan startar grupper, speciellt i de fattiga områdena där tjejer i är i den största riskzonen för att hamna i prostitution. Flickor i tonåren är den grupp som är särskilt utsatt för sexslavhandel. Tjejgruppsmetoden som vi också använder i Finland är en hälsofrämjande metod, en utvecklande fritidsverksamhet och en del i demokratibyggandet. Där man tränar att ta plats, säga vad man tycker, lyssna på andra och skaffa sig värderingar som bygger på att man problematiserat och reflekterat över dem och sen tagit ställning.
Demokratiutveckling en del i samhällsbyggandet och en del i att motverka sexslavhandel och prostitution. För mig innebär en välutvecklad demokrati bland annat att kvinnor har möjlighet att försörja sig, slippa övergrepp och slippa att bli sedda som objekt.
Sexslavhandel och prostitution är i mångt och mycket en fråga om män och manlighet och kvinnor och kvinnlighet. Forskningen visar att det är de så kallade normala vanliga männen som dominerar bland sexköparna. Obegripligt för mig, men i botten finns en medveten eller omedveten bild av att män har rätt att dominera kvinnor och att kvinnor skall finna till hands för mäns sexualitet. Kanske inte alla kvinnor, för i bakgrunden finns synen på kvinnor som antingen horor eller madonnor. De fina eller ärbara kvinnorna skall inte vara tråkiga men samtidigt inte för utmanande. Den balansgången är inte enkel, framförallt inte i tonåren.

Hur kan män vilja köpa sex av en kvinna?
En förklaring är att i prostitutionen ingår en affärsuppgörelse. Genom att distansera sig kan en man köpa sex av en prostituerad, samtidigt som han inte skulle kunna tänka sig att den egna frun eller dottern skulle prostituera sig. Han kan alltså utnyttja barn och kvinnor genom att intala sig att det är helt ok. Svårt för mig att förstå, men 13 % av de finska männen har någon gång betalt för sexuella tjänster och minst 500000 kvinnor säljs varje år till lokala prostitutionsmarknader i Europa.
Sexköp är ingen jämbördig affärsuppgörelse. Medelåldern på flickor som inträder i prostitution ligger på 13-14 år. 57 % av de prostituerade har varit utnyttjade sexuellt som barn och 49 % har utsatts för annan fysisk misshandel.
Med några få undantag kommer de prostituerade från fattiga förhållanden.
En finsk sexköpslag skulle tydliggöra att sexköp inte är acceptabelt. Den skulle vara en normativ lag som i första hand syftar till att förändra synen på kvinnor i samhället, det vill säga att kvinnor och sexualitet inte är en handelsvara.
EU och Finland har stora möjligheter att samarbeta med så kallade ursprungsländer för att ändra på att det som driver unga in i prostitution och sexslavhandel, men mycket lite görs.
Jag frågar mig VARFÖR? Vilka intressen är det som styr och t ex stoppade sexköpslagen i Finland?

onsdag 24 juni 2009

Litauen och homofobin

Förra tisdagen röstade en överväldigande majoritet i parlamentet i Litauen (67 för, 3 mot, 4 nedlagda) för en ny lag som förbjuder "främjande av homosexualitet". Enligt lagen, som ännu inte har trätt i kraft, kommer det att bli straffbart att sprida någon som helst information där hbt-personer eller homosexualitet framstår i positiv dager till barn och ungdomar under 18 år.
Denna lag riskerar att innebära censur på internet på ett eller annat sätt till exempel bibliotek, förbud mot böcker som behandlar homosexualitet och - inte minst - förbud mot heltäckande sexualundervisning i skolorna.
Detta får konsekvenser för vårt tjejgruppsarbete, där vårt material bland annat informerar om homosexualitet och en stor del av målgruppen är tjejer under 18 år.
I Litauen finns också planerar på en lag som kriminaliserar alla aborter, även om graviditeten har orsakats av våldtäkt eller incest. Litauen blir ett land som går bakåt istället för framåt i arbetet med mänskliga rättigheter.
Kampen för kvinnor rättigheter och för HBTQ personers lika rättigheter är oerhört viktig och behöver stärkas ytterligare.

söndag 21 juni 2009

Teater mot förtyck

Teatermänniskan Augusto Boal är död han dog i cancer för en dryg månad sen. Han utvecklade teatern som ett verktyg mot förtyck och har bland annat formulerat och spridit metoder som Forumspel och Forumteater världen över. För mig betydde Katrin Byreus bok "Du har huvudrollen i ditt liv" mycket, den gav mig redskap där både värderingsövningar och forumspel blev viktiga för mig i mitt arbete. Till firandet av världsteaterdagen i mars hade Augusto skrivit ett engagerande manifest som lästes upp världen över i olika firande. Där skrev han bland annat "Att vara medborgare är inte att leva i samhället: det är att förändra det." Tål att fundera på för alla som bara glider omkring…

torsdag 18 juni 2009

Idag är det midsommafton och Sissel far till Oxford för språkresa i tre veckor. På midsommardagen åker jag och Kaj till Portugal på en veckas semester och ridträning. I DN läser jag ett debattinlägg om vikten av de sekulärasamhället. Samtidigt lyssnar jag just nu på Göran Perssonbok "Min väg, mina val." Där han inte skulle velat att kyrkan och staten skulle delat på sig. Han argumenterar för en folkkyrka, de förvånar mig inte med hans bakgrund men för mig är det verkligen viktigt med ett sekulariseratsamhäle där religionerna har en helt fristående ställning. Många människor tror på Gud men många tvivlar eller tror inte alls på en gud. De som tror på en gud har olika föreställningar och bilder kring Gud och dennes varande. Därför är det ju väldigt viktigt att samhället organiseras så att det är helt oberoende av vilken part som har rätt. Lagar och normer måste bygga på allmänmänskliga grunder, inte på religiösa. I ett sekulariseratsamhälle formuleras och stiftas lagar av demokratiska institutioner och normbildningen styras av fri argumentation i öppna samtal. Där råder religionsfrihet, rätten att tro på vilken gud man vill – men också rätten att inte tro på någon gud alls.
De är viktigt och intressant att fundera kring och även om både Finland och Sverige idag inte har en stadskyrka så finns det alltförmycket kristna ritualer som fortfarande styr och på de sättet utesluter den som valt ett annat förhållningssätt.
Glad Midsommar! (bilden är på Lille Jasper 2 månader och hans mamma båda bor i Rådsparken i Huddinge.

söndag 14 juni 2009

Lära nytt!

På väg på den första nordiska konferensen om feministiska pedadogiker. Att I tre dagar få lära mer om reflektera och fundera kring genus och andra maktdimentioner ska bli intressant om än jag själv inte är i något vidare skick. Har nu hostat och haft ont i halsen i snart två veckor och det verkar inte släppa. Får väl söka upp en läkare på måndag om inget drastiskt händer.
Idag hoppas jag dock på en intressant workshop: Learning with the students: processing gender pedagogy within collaboration learning and pedadogic documentation.

måndag 8 juni 2009

Ny båt och ny häst



Igår provåkte vi vår nya båt, jätte fint motorljud och den kommer efter lite fixande att vara den fina utflyktsbåt vi vill ha. Sen släppte vi ihop alla hästarna i en hagen igår Hannas foderhäst Nelly var lite mobbad av de andra hästarna med hon hade Gunnar och Donke som stöd. Det är fint med en vår sommrig hade med 6 hästdjur strövande.

lördag 6 juni 2009

Rådjurshippa



Här på Östra Kumlinge har vi ett eget rådjursjakt område. Igår ordnade de fest för att de första rådjuret var skjutet. Själva jakten var i höstas men nu bjöds markägare och jägare in för att tillsammans äta upp det. Skytten ordnade fest i sitt båthus. 25 personer fick äta en god rådjursgryta i trevlig miljö. Tack! Vi gick hem vid 22 tiden för att vid 24 ta emot vår nya båt och en ny häst, Nelly som vår granne Hanna ska ta hand om i sommar och som ska bo med vårt gäng.

onsdag 3 juni 2009

Petrozavordsk




Hemma igen från migrationsseminarium i Petrozavordsk i Karelen i Ryssland. Där var jag för Ålands Fredsinstituts räkning tillsammans med Justina och partners från Litauen, Kaliningrad och Vitryssland. Vi har lärt känna området och dess historia lite lärt oss om hur de hanterar immigrationen och presenterat vårt arbete med tjejgrupper som en metod mot socialutslagning och mot trafficking. Vårt arbete bygger ju på ett främjande synsätt och på ett medvetet genusperspektiv vilket var rätt kontroversiellt. Min bild är att det var ett väldigt hierarkiskt samhälle med mycket gubbar i toppen.
På väg fick vi förmånen att besöka Valamo kloster belägen i Ladoga sjöns skärgård.